• 02 lutego 2023
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i promocja
automission
Automission
  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
    • Samochody
    • Motocykle
    • Inne
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
    • Pojazdy gwiazd
    • Moda i styl
    • Ciekawostki
  • Instamoto
automission
NOWOŚCI
  • Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
  • Wyzwania w zarządzaniu flotą samochodową
  • Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
  • Jak serwisować auto?
  • Automission
  • /
  • Lifestyle
  • /
  • Ciekawostki
  • /
  • Samochody dyktatorów. Czym jeździli i czym jeżdżą?
Ciekawostki Marcin KuszMarcin Kusz 5 stycznia 2021 1264
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Samochody dyktatorów. Czym jeździli i czym jeżdżą?

(fot. pixabay.com)

Auta dyktatorów muszą budzić szacunek i podziw w szarym człowieku. W historii motoryzacji nie brakuje kilku interesujących modeli, które władcy sobie szczególnie upodobali i chętnie z nich korzystali. Kilka z nich prezentujemy w niniejszym artykule.

Czym jeżdżą najbogatsi?

Głowa państwa nie może jeździć byle czym. Samochód jest swoistą wizytówką każdego przywódcy, a więc też i państwa, które reprezentuje. Wielu władców jeździ specjalnymi maszynami, niedostępnymi dla zwykłych ludzi. Są to często pojazdy budowane od podstaw dla nich – mają zapewnić maksymalne bezpieczeństwo głowie państwa, a przy tym godnie się prezentować. Dobrym przykładem jest słynna „Bestia” prezydenta Stanów Zjednoczonych. To 8-tonowe monstrum potrafi przetrwać ostrzał z różnego rodzaju broni oraz wybuch miny-pułapki, zapewniając przy tym pasażerom komfort i wygodę. 

W Polsce Służba Ochrony Państwa, odpowiedzialna między innymi za transport prezydenta, używa BMW 760Li High Security. Jest to „wojskowa” limuzyna od bawarskiego producenta aut. Jest odpowiednio opancerzona, dzięki czemu jej pasażerowie mogą przetrwać bez uszczerbku na zdrowiu ostrzał z wielu rodzajów broni. Dodatkowo jest wyposażona w system detekcji i gaszenia pożaru w silniku lub pod autem. Wizualnie jest maksymalnie upodobniona do BMW serii 7. Dzięki temu jest ją trudno odróżnić od jej „cywilnego” odpowiednika. 

Zabawki dla dużych chłopców

Samochody od zarania dziejów motoryzacji były przeznaczone dla osób najbogatszych oraz posiadających dużą władzę. W latach 20. i 30. XX wieku, kiedy motoryzacja rozkwitała i stawała się bardziej dostępna dla zwykłych obywateli, wodzowie i dyktatorzy, aby podkreślić swój status i wyróżnić się na tle reszty społeczeństwa, zaczęli korzystać z luksusowych pojazdów. 

Najlepszym przykładem jest Mercedes 770K Grosser Offener Tourenwagen należący do Adolfa Hitlera. Wódz III Rzeszy i inni dygnitarze, tacy jak Heinrich Himmler, z chęcią użytkowali ten miniczołg. Czarna, elegancka limuzyna musiała budzić podziw. Jej estetyka, niemiecka produkcja oraz monstrualność czyniły z niej doskonałą wizytówkę przemysłu III Rzeszy. Jak każdy samochód głowy państwa, pojazd spod znaku trójramiennej gwiazdy był wyposażony w blisko 40-milimetrowe szyby oraz 18-milimetrowy pancerz umieszczony w nadwoziu. Napędzany 7,7-litrowym silnikiem o mocy do 230 KM, ten 5-tonowy samochód mógł jechać z prędkością maksymalną 160 km/h. Kancelaria III Rzeszy oficjalnie używała pięciu takich modeli. Jedno z najbardziej charakterystycznych zdjęć z okresu II wojny światowej przedstawia Adolfa Hitlera i Benito Mussoliniego jadących razem właśnie tym samochodem po ulicach Monachium 18 czerwca 1940 roku.

Losy pojazdu po wojnie były burzliwe. Ostatecznie znalazł się w Stanach Zjednoczonych, gdzie niedawno został wystawiony na aukcji. Cena wywoławcza wyniosła niebagatelne 10 milionów dolarów. Warto wspomnieć, że tego samego modelu używali również cesarz Hirohito oraz papież Pius XI. 

Za żelazną kurtyną

W okresie zimnej wojny, kiedy świat podzieliła żelazna kurtyna, rządzący po obu jej stronach również chcieli podkreślać status swój oraz swojego państwa. Korzystali więc z niemniej wyjątkowych i luksusowych samochodów, co wódz III Rzeszy. 

Józef Stalin, przywódca Związku Radzieckiego, używał ZIS-a 115, czyli opancerzonej wersji samochodu ZIS 110 – limuzyny produkowanej w zakładach imienia… Stalina, którą mogli nabyć wyłącznie najbardziej zamożni i wpływowi obywatele Kraju Rad. Elegancka linia nadwozia oraz połączenie czarnego lakieru i chromowanych elementów sprawiały, że auto prezentowało się niezwykle dostojnie. Przez to przywodziło na myśl raczej zachodnich, kapitalistycznych imperialistów niż pierwszego sekretarza KC Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego. Pomimo znacznych gabarytów – długości rzędu sześciu metrów oraz wagi ponad 4 ton – samochód, wyposażony w 6-litrowy, 162-konny silnik, potrafił rozwijać prędkość 120 km/h. Był on oczywiście opancerzony i godnie wyposażony. Posiadał między innymi takie rozwiązania technologiczne jak klimatyzacja czy hydraulicznie podnoszone i opuszczane szyby. A to wszystko w 1949 roku!

Dyktatorzy w XXI wieku

Obecnie państw, w których panuje dyktatura, jest wyraźnie mniej. Najbardziej totalitarny reżim panuje w Korei Północnej, kraju praktycznie odciętym od reszty świata. Jego przywódca Kim Dzong Un posiada w swojej flocie Mercedesa S600. Z powodu embargo nałożonego na niego przez ONZ i UE sprzedaż takich towarów do Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej jest nielegalna, więc pojazd został najprawdopodobniej sprowadzony do kraju przez Chiny. Dyktator pokazał się w nim w 2019 roku podczas wizyty w Rosji – dokładnie w bliskim Korei Władywostoku. Nieznane są szczegóły dotyczące wyposażenia oraz modyfikacji dokonanych w modelu przez stronę północnokoreańską. 

Korea Północna dysponuje również Lincolnami Continental z rocznika 1979. Dwie takie czarne limuzyny w 2011 roku wzięły udział w pogrzebie Kim Ir Sena – poprzedniego dyktatora Korei Północnej. Zagorzałego wroga Zachodu i kapitalizmu w ostatnią podróż zabrał wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych luksusowy samochód, którym jeździły takie osobistości jak Hugh Hefner czy królowa Elżbieta II. 

(fot. pixabay.com)

celebryci, ekskluzywne pojazdy, kierowcy, Ludzie motoryzacji, najdroższe auta, niezwykłe auta
Poprzedni wpisKoszta rywalizacji w F1 przerosły syna trzykrotnego mistrza świata Następny wpisCzym jeździ Kamil Stoch? Zaglądamy do garażu zwycięzcy TCS!
Marcin Kusz
Marcin Kusz (editor)

Fan karawaningu, transportu ciężkiego, nowoczesnych technologii i motoryzacji. Współpracował m.in. z Komputer Światem, SpeedTestem, Tabletowo i PCLab. Dziennikarstwem zajmuje się od 2014 roku i przez ten czas świetnie poznał świat samochodów i pogłosek.

Polecamy również

Ciekawostki

Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe

2 lutego 2023
Tama66/pixabay.com
Ciekawostki

Jak zarejestrować samochód, który nie ma dokumentów? Czy to możliwe?

30 grudnia 2022
Igor Costa/unsplash.com
Ciekawostki

Aktywiści poprzyklejali się do samochodów. Zostali… na noc!

9 grudnia 2022

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
  • Wyzwania w zarządzaniu flotą samochodową
  • Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
  • Jak serwisować auto?
  • Mobilne zabawki dla dzieci – najciekawsze inspiracje

Kategorie

  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
  • Instamoto

Automission.pl – Twój portal o niezwykłych pojazdach, gwiazdach i ciekawostkach z branży motoryzacyjnej!

Wydawca
Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Nasze serwisy: motole.pl, mototeams.pl, trans-moto.pl, teamuto.pl, carsio.pl, beautyride.pl, startmoto.pl, tuningster.pl, onetrace.pl

Ostatnie wpisy

Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
02 lutego, 2023
Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
31 stycznia, 2023

Najpopularniejsze

Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
02 lutego, 2023
Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
31 stycznia, 2023

Kategorie

Motonews

Wyjątkowe pojazdy

Ludzie motoryzacji

Eventy i targi

Lifestyle

Instamoto

Automission.pl © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności