• 30 marca 2023
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i promocja
automission
Automission
  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
    • Samochody
    • Motocykle
    • Inne
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
    • Pojazdy gwiazd
    • Moda i styl
    • Ciekawostki
  • Instamoto
automission
NOWOŚCI
  • Kiedy warto wypożyczyć auto?
  • Przewozy busem – czy to dobre i praktyczne rozwiązanie?
  • Jak zaprowadzić porządek w przestrzeni magazynowej
  • Jak wypożyczyć auto sportowe?
  • Automission
  • /
  • Lifestyle
  • /
  • Najciekawsze polskie prototypy, które nigdy nie wyjechały na drogi
Ciekawostki Lifestyle Michał SikorskiMichał Sikorski 27 czerwca 2022 485
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Najciekawsze polskie prototypy, które nigdy nie wyjechały na drogi

Amélie Mourichon/unsplash.com

Warto wiedzieć, że Polska historia motoryzacyjna mogłaby zachwycić niejednym pojazdem, jednak wiele pomysłów zostało niezrealizowanych. 

Chcesz dowiedzieć się, jakie prototypy w Polsce mogłyby zupełnie odmienić nasz rynek motoryzacyjny? W takim razie zapoznaj się z naszym zestawieniem i przekonaj się, jakie modele były zaprojektowane, stworzone jako prototypy, ale ich produkcja nigdy się nie rozpoczęła. Czemu i jakimi parametrami miały się wyróżniać? Przekonaj się razem z nami!

WARSZAWA 210

Jeden z najpopularniejszych prototypów polskich. Jego produkcja miała się rozpocząć w Fabryce Samochodów Osobowych. Nad modelem pracował Mirosław Górski, Cezary Nawrot, Zdzisław Glinka i Stanisław Łukaszewicz wraz z Janem Politowskim. Prototyp ukazał się w 1964 roku.

Wyposażony został w sześciocylindrowy silnik, którego pojemność wynosiła 2,5 litra, o mocy 90 KM. Gdyby doszło do produkcji auta, historia motoryzacyjna w naszym kraju mogłaby wyglądać zupełnie inaczej. Jednak samochód nigdy nie wyjechał na polskie drogi. Auto wyróżniało się nie tylko dobrymi parametrami, ale także ciekawym wyglądem jak na tamte czasy. Model z pewnością zyskałby popularność nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

LUX-SPORT

Kolejny prototyp polskiego samochodu, o którym warto wspomnieć, to model Lux-Sport. Miał być luksusową limuzyną, w której zmieściłoby się aż 7 osób. Samochód miał wyróżniać się charakterystyczną linią dachu. Reflektory wbudowane w natłok przyciągały uwagę.

Mimo dobrego pomysłu i chęci na stworzenie luksusowego samochodu niestety ten model nigdy nie został wprowadzony na rynek. Prace zostały przerwane przez wojnę. Gdyby jednak nie to, z pewnością zrobiłby duże wrażenie na fanach motoryzacji.

SYRENA 110

Model ten także nie wszedł na rynek. Prace nad samochodem rozpoczęły się w 1964 i trwały do 1966 roku. Prototyp ważył 720 kilogramów. Model miał być napędzany jednolitrowym silnikiem w układzie Boxer.

Na początku stworzono piętnaście prototypów. Były one zasilane motorami z Syreny 104. Prace nad tym wyjątkowym pojazdem zostały zaprzepaszczone wraz z podjęciem decyzji na wykupienie licencji na Fiata 125. Mimo że był to interesujący samochód, plan produkcji nigdy nie został zrealizowany, chociaż wszystko na początku zapowiadało się naprawdę dobrze.

SYRENA SPORT

Jednym z prototypów, który cieszył się dużą popularnością, jest Syrenka Sport. Model ten wyróżniał się nie tylko doskonałymi parametrami, ale przede wszystkim pięknym i designerskim wyglądem. To miał być najpiękniejszy pojazd na polskim rynku w tamtych czasach. 

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Mario MAK (@marioomakk)

Niestety pomysł nikogo nie zainteresował, ponieważ wydawał się po prostu imperialistyczny. To miał być samochód dwuosobowy sportowy, za dużo nowoczesności jak na polski rynek motoryzacyjny. Wielka szkoda, że nie doszło do jego produkcji, ponieważ z pewnością zyskałby dużą popularność.

FSO POLONEZ ANALOG

To miał być pierwszy samochód terenowy na Polskim rynku. Model ten miał wyróżniać się wyższymi zdolnościami terenowymi. Pierwszy raz jego prototyp został zaprezentowany w Poznaniu. Pojazd ten miał napęd na przednie koła z możliwością dołączenia tylnych. Silnik o pojemności 1,6 litra okazał się jednak za słaby. To właśnie dlatego zaproponowano zmianę na silnik 1,9 o mocy 90 KM.

Rozwój samochodu terenowego zapowiadał się naprawdę dobrze, jednak prace nad tym prototypem zostały zakończone w momencie, w którym fabryka, w której został wyprodukowany, została przejęta przez koreańskie Daewoo.

POLSKI FIAT 1100 COUPE

Nowoczesny samochód, który został zaprojektowany w 1974 roku. Ten model po prostu przyciągał wzrok i był atrakcją dla każdego, kto go zauważył. Prototyp jednak był bardzo niedopracowany. Zachwycał co prawda wyglądem, jednak jego parametry i wnętrze nie miało czym się popisać. Został wyposażony w silnik i skrzynię biegów z Fiata 128. Mimo nowoczesnego i sportowego wyglądu, fiat nie nadawał się do szybkiej jazdy.

Wszystkie wyżej wymienione modele prezentowały się interesująco. Wiele z tych prototypów byłoby w stanie zmienić polski rynek motoryzacyjny. Jednak zdarzyło się też kilka projektów, które nie osiągnęłyby dużego sukcesu nawet po rozpoczęciu produkcji.

Zdj. główne: Amélie Mourichon/unsplash.com

polska motoryzacja, polskie samochody, prototypy
Poprzedni wpisTargi ciężarówek w ubiegłych latach - która impreza była największa? Następny wpisSzybcy i wściekli – przeczytaj o popularnej serii filmów o wyścigach
Michał Sikorski
Michał Sikorski (editor)

Zawodowo copywriter, który na co dzień zajmuje się pisaniem tekstów poradnikowych i reklamowych. W wolnych chwilach poświęca się pasji, którą jest motoryzacja. Każdego dnia zaznajamia się z nowinkami motoryzacyjnymi. Zobacz wpisy autora

Polecamy również

Ciekawostki

Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe

2 lutego 2023
Lifestyle

Mobilne zabawki dla dzieci – najciekawsze inspiracje

13 stycznia 2023
Tama66/pixabay.com
Ciekawostki

Jak zarejestrować samochód, który nie ma dokumentów? Czy to możliwe?

30 grudnia 2022

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Kiedy warto wypożyczyć auto?
  • Przewozy busem – czy to dobre i praktyczne rozwiązanie?
  • Jak zaprowadzić porządek w przestrzeni magazynowej
  • Jak wypożyczyć auto sportowe?
  • Kiedy warto kupić letnie opony?

Kategorie

  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
  • Instamoto

Automission.pl – Twój portal o niezwykłych pojazdach, gwiazdach i ciekawostkach z branży motoryzacyjnej!

Wydawca
Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Nasze serwisy: motole.pl, mototeams.pl, trans-moto.pl, teamuto.pl, carsio.pl, beautyride.pl, startmoto.pl, tuningster.pl, onetrace.pl

Ostatnie wpisy

Przewozy busem – czy to dobre i praktyczne rozwiązanie?
23 marca, 2023
Jak wypożyczyć auto sportowe?
01 marca, 2023

Najpopularniejsze

Przewozy busem – czy to dobre i praktyczne rozwiązanie?
23 marca, 2023
Jak wypożyczyć auto sportowe?
01 marca, 2023

Kategorie

Motonews

Wyjątkowe pojazdy

Ludzie motoryzacji

Eventy i targi

Lifestyle

Instamoto

Automission.pl © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności