• 24 września 2023
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i promocja
automission
Automission
  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
    • Samochody
    • Motocykle
    • Inne
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
    • Pojazdy gwiazd
    • Moda i styl
    • Ciekawostki
  • Instamoto
automission

NOWOŚCI

  • Optymalizacja przestrzeni magazynowej dzięki regałom paletowym Mecalux
  • Jak wybrać idealną przyczepę lawetową do transportu pojazdów?
  • Jak wybrać odpowiednie stopki gumowe do mebli – praktyczny przewodnik
  • Bezpieczne korzystanie z butli gazowych – kluczowe elementy i ich funkcje
  • Automission
  • /
  • Ludzie motoryzacji
  • /
  • Bernie Ecclestone – historia szefa Formuły 1
Ludzie motoryzacji 18 maja 2021 1682
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Bernie Ecclestone – historia szefa Formuły 1

Bernie Ecclestone to były szef Formuły 1, który dla swojej pasji gotów był porzucić edukację. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu nikt nie przypuszczał, że uda mu się zajść aż tak daleko, jednak stał się dużym zaskoczeniem.

Młodość Ecclestone’a – jak rozpoczęła się jego przygoda z Formułą 1?

Bernie, a właściwie Bernard Charles Ecclestone, urodził się w 1930 roku w Ipswich w hrabstwie Suffolk. Już od wczesnych lat młodości można było u niego zaobserwować ogromne zainteresowanie motoryzacją, które było na tyle silne, że niedługo po ukończeniu 16. roku życia, postanowił rzucić szkołę i przenieść się do Londynu, by móc realizować swoją pasję. 

Wraz z Fredem Comptonem założył spółkę Compton & Ecclestone, która zajmowała się handlem częściami wymiennymi motocykli. Już od samego początku Ecclestone bardziej zainteresowany był biznesem w świecie motoryzacji, aniżeli samym sportem, pomimo tego przez krótki okres sam startował w wyścigach. Wziął udział w kilku imprezach Formuły 3, a na dobre zrezygnował po wypadku w 1952 roku na Brands Hatch, kiedy to jego maszyna wylądowała całkowicie poza trasą. 

Po tym niefortunnym wydarzeniu Ecclestone większą uwagę zaczął poświęcać inwestycjom związanym z nieruchomościami. Nie trwało to jednak zbyt długo, ponieważ już w 1957 roku Bernie postanowił powrócić do świata sportu. 

Droga do władzy 

Bernard Ecclestone na swojej drodze spotkał wielu wybitnych ludzi, którzy poniekąd przyczynili się do jego ogromnego sukcesu. Jednym z najbardziej przełomowych etapów w jego życiu była przyjaźń z niejakim Royem Salvadorim, dzięki któremu został managerem austriackiego kierowcy wyścigowego Jochena Rindta oraz współwłaścicielem zespołu Formuły 2. Kolejne lata były obfite w niezwykle ważne wydarzenia dla Berniego. Jednym z nich było założenie Formula One Constructors Association, czyli stowarzyszenia, którego celem była ochrona interesów kierowców i zespołów Formuły 1. 

Niestety droga do sukcesu Ecclestone’a nie była usłana różami. Jak to w życiu bywa, wraz z biegiem czasu zaczęły pojawiać się pewne problemy. Jednym z nich był konflikt FISA–FOCA, czyli spór pomiędzy stowarzyszeniem Berniego a Fédération Internationale du Sport Automobile – organem zajmującym się organizacją Formuły 1. Na szczęście po serii spięć pomiędzy dwoma organizacjami problemy zostały ostatecznie rozwiązane. Ecclestone wraz ze swoim doradcą prawnym Mosleyem wynegocjował pewne ustalenia z FISA, w wyniku których stowarzyszeniu Berniego przyznano prawa telewizyjne do Wyścigów Grand Prix. 

O konflikcie FISA–FOCA było głośno na całym świecie. Przyczynił się on do ogromnych zmian na scenie F1. Dla Ecclestone’a jednak wszystko zakończyło się dobrze. Dzięki porozumieniu Concorde, w zamian za pewną opłatę, otrzymał prawa telewizyjne. Dlaczego tak mu na tym zależało? Telewizja oznaczała jedno – pieniądze, prestiż i nowych sponsorów. 

Kontrowersje i skandale

Jednym z największych skandali, w których Bernard Ecclestone grał pierwsze skrzypce, była afera polityczna, kiedy to światło dzienne ujrzały przekręty szefa Formuły 1. Bernie przeznaczył aż milion funtów na Partię Pracy w zamian za wycofanie zakazu emisji reklamy wyrobów tytoniowych w F1. W związku z nagłośnieniem skandalu Partia Pracy postanowiła zwrócić otrzymane pieniądze. 

Ecclestone to bez wątpienia człowiek kontrowersyjny. Swojego czasu głośno było również o jego skandalicznych wypowiedziach, w których to aprobował poczynania m.in. Adolfa Hitlera czy Saddama Husajna.

Czym teraz zajmuje się Bernie Ecclestone?

Obecnie o Bernardzie nie jest już tak głośno jak kiedyś. Były szef Formuły 1 ma już 91 lat i jest na emeryturze, a usłyszeć można o nim głównie w kontekście rodziny bądź kontrowersyjnych wypowiedzi. Brytyjczyk w 2020 roku po raz kolejny został ojcem, a matką jego syna jest młodsza o 45 lat Fabiana Flosi.

Ecclestone w 2003 roku uplasował się na trzecim miejscu w rankingu najbogatszych w Wielkiej Brytanii z majątkiem oscylującym wokół 2,4 mld funtów. Rok później Bernard postanowił sprzedać swoją posiadłość w Londynie. Kupcem został magnat Lakshmi Narayan Mittal, który kupił rezydencję za 70 mln funtów. Tym sposobem były dom Ecclestone’a stał się najdrożej sprzedanym domem w historii. 

(fot. Ryan Bayona – Flickr: Bernie Ecclestone/ Wikipedia)

celebryci, kierowcy, Ludzie motoryzacji
Poprzedni wpisStany Zjednoczone: kamery uchwyciły moment, w którym wiadukt rozpruwa ciężarówkę! Następny wpisSamochód z salonu zawiadomił służby o wypadku - psikus sztucznej inteligencji?

Polecamy również

Habeed Hameed/Wikimedia Commons
Ludzie motoryzacji

Bernie Ecclestone – kontrowersyjna legenda motoryzacji

15 listopada 2022
dimitrisvetsikas1969/pixabay.com
Ludzie motoryzacji

Janusz Kulig – talent zatrzymany przez pociąg…

26 sierpnia 2022
Scott Umstattd/unsplash.com
Ludzie motoryzacji

Legendarni konstruktorzy samochodów! O nich warto wiedzieć

8 lipca 2022

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

  • Optymalizacja przestrzeni magazynowej dzięki regałom paletowym Mecalux
  • Jak wybrać idealną przyczepę lawetową do transportu pojazdów?
  • Jak wybrać odpowiednie stopki gumowe do mebli – praktyczny przewodnik
  • Bezpieczne korzystanie z butli gazowych – kluczowe elementy i ich funkcje
  • Jak wybór odpowiedniego sprzętu budowlanego wpływa na efektywność prac wyburzeniowych?

Automission.pl – Twój portal o niezwykłych pojazdach, gwiazdach i ciekawostkach z branży motoryzacyjnej!

Wydawca
Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

Jak wybrać idealną przyczepę lawetową do transportu pojazdów?

19 września, 2023

Jak rozpoznać problemy z twoją skrzynią biegów?

02 września, 2023

Najpopularniejsze

Jak wybrać idealną przyczepę lawetową do transportu pojazdów?

19 września, 2023

Jak rozpoznać problemy z twoją skrzynią biegów?

02 września, 2023

Kategorie

Motonews

Wyjątkowe pojazdy

Ludzie motoryzacji

Eventy i targi

Lifestyle

Instamoto

Automission.pl © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności