• 02 lutego 2023
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i promocja
automission
Automission
  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
    • Samochody
    • Motocykle
    • Inne
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
    • Pojazdy gwiazd
    • Moda i styl
    • Ciekawostki
  • Instamoto
automission
NOWOŚCI
  • Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
  • Wyzwania w zarządzaniu flotą samochodową
  • Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
  • Jak serwisować auto?
  • Automission
  • /
  • Ludzie motoryzacji
  • /
  • Erich Honecker – dlaczego trabant nazywany jest jego „zemstą”?
Ludzie motoryzacji Marcin KuszMarcin Kusz 22 lipca 2021 1271
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Erich Honecker – dlaczego trabant nazywany jest jego „zemstą”?

Niemal za każdym dziełem motoryzacyjnym kryje się legenda lub ciekawa historia. Nie inaczej jest w przypadku kultowego – można tak niewątpliwie go nazwać – trabanta, czyli wozu produkowanego w nieistniejącym już NRD. 

Trabant – jaka jest jego historia?

Trabant jest samochodem, który w czasach dzieciństwa większości społeczeństwa utrwalił się jako synonim kultowego auta. Obłe reflektory, dość charakterystyczna, foremna konstrukcja i ostre zarysy karoserii to niezaprzeczalnie znaki rozpoznawcze tego pojazdu. Z racji tego, że był – obok samochodów produkowanych przez FSO – jednym z najczęściej widywanych aut na polskich drogach, utrwaliło się przekonanie, że jest to rodzima konstrukcja. Fakty są jednak zgoła inne.

Trabant był samochodem, który produkowano w Niemczech, a dokładnie w nieistniejącym już państwie NRD. Główna fabryka była zlokalizowana w mieście Zwickau w Saksonii, a producentem było przedsiębiorstwo HQM Sachsenring GmbH. Pierwszy model samochodu powstał 7 listopada 1957 roku, a sama konstrukcja auta była rozwinięciem małolitrażowego pojazdu osobowego AWZ P70. Trabant był wyposażony w przedni napęd, a także ręczną, czterobiegową skrzynię biegów. Trzy lata później na rynek trafiła odmiana kombi.

Wschodnioniemieccy konstruktorzy nie poprzestali jednak wyłącznie na tych modelach i wkrótce wprowadzili nowe, odpowiednio unowocześnione samochody. Były to trabanty P-600, P-601 oraz 1.1. Te auta oferowały kierowcy większą moc, jednak wciąż nie były to osiągi równomierne do specyfikacji technicznej pojazdów produkowanych po zachodniej stronie muru. 

Cechy szczególne trabanta – czym zapadł w pamięci kierowcom?

Jeżeli chodzi o cechy szczególne samochodu, to jest to zdecydowanie materiał, z którego go wykonano, czyli duroplast. To połączenie materiałów syntetycznych i bawełnianych. Jest odporny na rozciąganie, a także trudnopalny – temperatura topnienia jest podobna jak w przypadku aluminium. Samochód cechował się także dość dużą pojemnością bagażnika i zapewniał szerokie pole widzenia kierowcy. Tak niecodzienne rozwiązanie było motywowane niższymi kosztami niż w przypadku stali. 

Nie obyło się także bez modeli specjalnych tzn. przeznaczonych nie tylko do użytku w warunkach miejskich. Pierwszym z nich była odmiana Kubelwagen, która ma niechlubną historię, ponieważ kojarzy się głównie ze strażnikami pilnującymi granicy pomiędzy zachodnią a wschodnią częścią Berlina – był elementem wyposażenia służb zbrojnych NRD. 

Drugą ciekawą odmianą jest sportowa wersja samochodu. Trabant 800 RS był napędzany wzmocnionym silnikiem dwusuwowym 65 KM, a resztę wyposażenia uzupełniała pięciobiegowa skrzynia biegów. Kierowca mógł liczyć na osiągi rzędu 160 km/h.

„Zemsta Ericha Honeckera” – czy trabant zasłużył na to miano?

Trabant jest autem, które kojarzy się z określeniem „zemsta Ericha Honeckera”. Był to ostatni z przewodniczących Rady Państwa NRD, który sprawował rządy w latach 1971–1989. Pomimo że pierwsze modele trabanta zostały udostępnione do sprzedaży już w 1957 roku, to są głównie kojarzone właśnie z tym politykiem. 

Na określenie „zemsta Ericha Honeckera” prawdopodobnie najbardziej wpływa kontekst historyczny. Po upadku muru berlińskiego w 1989 roku Honecker został oskarżony m.in. o zdradę stanu, malwersacje finansowe, a także o odpowiedzialność za śmierć ponad setki osób próbujących przedostać się za zachodnią granicę NRD. Były przewodniczący wschodniego bloku Niemiec uciekł do Związku Radzieckiego. Od konsekwencji uchroniła go jedynie ciężka choroba, która uniemożliwiała proces, polityk zmarł w końcu w Chile. 

Ta konsekwencja w dążeniu do tego, żeby ostatecznie ukarać Honeckera w połączeniu z dość dużą awaryjnością auta, doprowadziła do tego, że samochód uzyskał przydomek „zemsta Ericha Honeckera”. Jednak warto wziąć pod uwagę wszystkie czynniki, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie: czy ten samochód tak naprawdę zasłużył na to miano? 

Według wielu kierowców trabant jest autem kultowym. Społeczeństwu kojarzy się głównie z przyjemnymi latami młodości. Pomimo tego, że niezaprzeczalnie trabant nie był autem, które można porównywać z osiągnięciami zachodnich producentów, to w porównaniu na przykład z syreną czy fiatem 125P był lepszym samochodem. Sterowność oraz duża ilość miejsca były doceniane przez kierowców. Jak widać, określenie „zemsta Ericha Honeckera” nie jest jednoznacznym stwierdzeniem i pomimo upływu lat wciąż toczą się zażarte dyskusje, czy trabant był dobrym autem, czy jest po prostu miłym wspomnieniem z przeszłości, kojarzącym się z młodością i beztroską. 

(fot. pixabay.com)

celebryci, Ludzie motoryzacji, niezwykłe auta
Poprzedni wpisIgrzyska w Tokio. Toyota wycofuje się z reklam na największej imprezie świata! Następny wpisTesla idzie w ślad za producentami elektroniki? Samochód rozkraczył się tuż po okresie gwarancji
Marcin Kusz
Marcin Kusz (editor)

Fan karawaningu, transportu ciężkiego, nowoczesnych technologii i motoryzacji. Współpracował m.in. z Komputer Światem, SpeedTestem, Tabletowo i PCLab. Dziennikarstwem zajmuje się od 2014 roku i przez ten czas świetnie poznał świat samochodów i pogłosek.

Polecamy również

Habeed Hameed/Wikimedia Commons
Ludzie motoryzacji

Bernie Ecclestone – kontrowersyjna legenda motoryzacji

15 listopada 2022
dimitrisvetsikas1969/pixabay.com
Ludzie motoryzacji

Janusz Kulig – talent zatrzymany przez pociąg…

26 sierpnia 2022
Scott Umstattd/unsplash.com
Ludzie motoryzacji

Legendarni konstruktorzy samochodów! O nich warto wiedzieć

8 lipca 2022

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
  • Wyzwania w zarządzaniu flotą samochodową
  • Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
  • Jak serwisować auto?
  • Mobilne zabawki dla dzieci – najciekawsze inspiracje

Kategorie

  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
  • Instamoto

Automission.pl – Twój portal o niezwykłych pojazdach, gwiazdach i ciekawostkach z branży motoryzacyjnej!

Wydawca
Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Nasze serwisy: motole.pl, mototeams.pl, trans-moto.pl, teamuto.pl, carsio.pl, beautyride.pl, startmoto.pl, tuningster.pl, onetrace.pl

Ostatnie wpisy

Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
02 lutego, 2023
Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
31 stycznia, 2023

Najpopularniejsze

Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
02 lutego, 2023
Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
31 stycznia, 2023

Kategorie

Motonews

Wyjątkowe pojazdy

Ludzie motoryzacji

Eventy i targi

Lifestyle

Instamoto

Automission.pl © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności