• 02 lutego 2023
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i promocja
automission
Automission
  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
    • Samochody
    • Motocykle
    • Inne
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
    • Pojazdy gwiazd
    • Moda i styl
    • Ciekawostki
  • Instamoto
automission
NOWOŚCI
  • Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
  • Wyzwania w zarządzaniu flotą samochodową
  • Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
  • Jak serwisować auto?
  • Automission
  • /
  • Ludzie motoryzacji
  • /
  • Henry Leland – jak mechanik założył Cadillaca?
Ludzie motoryzacji Marcin KuszMarcin Kusz 8 kwietnia 2021 1221
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Henry Leland – jak mechanik założył Cadillaca?

Znakomity inżynier mechanik, ojciec motoryzacji, perfekcjonista i innowator. Henry Martin Leland znacznie przysłużył się współczesnej motoryzacji – poznajmy jego postać oraz historię marki Cadillac.

Ojciec motoryzacji

Henry Leland uważany jest za jednego z ojców motoryzacji. Początek jego działalności sięga roku 1890, gdy założył w Detroit swój pierwszy warsztat. Początkowo zajmował się wytwórstwem silników parowych i benzynowych do łodzi, a w późniejszym czasie także kół zębatych dla fabryki samochodów Oldsmobile.

Detroit to ważne miejsce dla amerykańskiej motoryzacji – dziewięć lat później fabrykę w tym mieście otworzył Henry Ford. Po kilku miesiącach stała się ona własnością Henry’ego Lelanda, który przekonał inwestorów Forda do produkcji nowej marki.

W ten sposób powstał Cadillac, jedna z najbardziej znanych marek samochodów z USA. Nazwa jest nieprzypadkowa – pochodzi od Antoine’a de la Mothe Cadillaca, francuskiego odkrywcy, który założył miasto Detroit (wtedy nazywane Fort Pontchartrain du Détroit). Pierwszy model producenta powstał już w roku 1903 i był wyposażony w jednocylindrowy silnik o mocy 10 koni mechanicznych. Sześć lat później w Cadillacach montowano już napędy czterocylindrowe.

Wpływ Lelanda i Cadillaca na produkcję samochodów

Leland jest znany z zastosowania zaawansowanych rozwiązań technicznych, które wyprzedzały jego epokę. Prace, nad którymi czuwał, wyróżniały także perfekcjonizm i niespotykana jakość.

Amerykańscy konstruktorzy zaskakiwali innowacyjnością niemal na każdym kroku – warto wspomnieć, że Cadillac to pierwszy producent, który wdrożył w swoich pojazdach elektryczne systemy obsługujące rozruch, zapłon i światła.

Pierwsze modele zapewniły marce tak dużą popularność, że od 1909 roku została ona częścią General Motors. Świat motoryzacji wiele zyskał na obecności marki Henry’ego Lelanda – obok elektrycznych układów, wśród nowości znalazły się silnik V8 oraz klimatyzacja.

Amerykański inżynier za główny cel wyznaczył sobie jednak dopasowanie części samochodów tak, by można było swobodnie używać ich w różnych modelach. Taki ruch przyczynił się do wzrostu zainteresowania marką i pozwolił wyprzedzić konkurencję, dając podwaliny pod masową produkcję pojazdów osobowych. Istotne okazało się tutaj wykorzystanie precyzyjnych płytek wzorcowych, które umożliwiły dokładne wymierzenie części.

Dalsze dzieje marki

Okres drugiej wojny światowej okazał się złym momentem dla Cadillaca. Marka praktycznie zniknęła z rynku, jednak już kilka lat po wojnie produkcja z powrotem nabrała tempa. Cadillac stał się wręcz ikoną powojennej motoryzacji w Stanach Zjednoczonych – świat poznał wtedy kultowe modele Eldorado oraz Eldorado Brougham Hardtop. Pojawiły się tutaj kolejne innowacje, takie jak pneumatyczne zawieszenie, seryjnie montowane radio, elektryczna regulacja siedzenia i szyb, ogrzewanie oraz klimatyzacja.

Cadillac współcześnie

Lata 70. również przyniosły marce pewien regres. Kryzys naftowy mocno wpłynął na spadek zainteresowania samochodami potrzebującymi sporo paliwa, do których należały modele marki słynące z obecności potężnych silników. Napęd o dużej pojemności okazał się niepraktyczny, a eksport japońskich samochodów do Stanów Zjednoczonych również zmniejszył popyt na Cadillaki. 

Marka starała się dostosować do nowych trendów, redukując moc silników przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich standardów produkcji, lecz nigdy później nie wydarzył się już taki boom na pojazdy tego producenta jak na samym początku jego działalności.

Delikatną poprawę sprzedaży przyniosły lata 90. Pod koniec poprzedniego tysiąclecia przedstawiono także nową filozofię marki, nazwaną Art & Science – czyli Sztuka i nauka. Nowy styl projektowania samochodów zakładał przede wszystkim nowocześniejszy kształt pojazdów i podkreślenie technologii używanej podczas produkcji.

Wśród nowych modeli sukces odniosły przede wszystkim Escalade i CTS. Pierwszy z nich wyróżnia się sporymi gabarytami; jego maska znajduje się aż półtora metra nad ziemią. Luksusowy SUV odnotował dobre wyniki sprzedaży na wielu rynkach. CTS to z kolei model z tak zwanego autosegmentu E, który plasuje się pomiędzy pojazdami klasy średniej a luksusowymi. Cadillac połączył w tym przypadku klasyczną elegancję z nutą nowoczesności i potężnym silnikiem, nawiązując do tradycyjnych wartości marki.

(fot. Pasca Daniel/pexels)

Ludzie motoryzacji, moda motoryzacyjna, motoplotki, motostyl, pojazdy premium
Poprzedni wpisGenesis uczcił debiut na chińskim rynku majestatycznym pokazem lotniczym! [NAGRANIE] Następny wpisTwoje BMW może zyskać futurystyczną twarz. Jaką?
Marcin Kusz
Marcin Kusz (editor)

Fan karawaningu, transportu ciężkiego, nowoczesnych technologii i motoryzacji. Współpracował m.in. z Komputer Światem, SpeedTestem, Tabletowo i PCLab. Dziennikarstwem zajmuje się od 2014 roku i przez ten czas świetnie poznał świat samochodów i pogłosek.

Polecamy również

Habeed Hameed/Wikimedia Commons
Ludzie motoryzacji

Bernie Ecclestone – kontrowersyjna legenda motoryzacji

15 listopada 2022
dimitrisvetsikas1969/pixabay.com
Ludzie motoryzacji

Janusz Kulig – talent zatrzymany przez pociąg…

26 sierpnia 2022
Scott Umstattd/unsplash.com
Ludzie motoryzacji

Legendarni konstruktorzy samochodów! O nich warto wiedzieć

8 lipca 2022

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
  • Wyzwania w zarządzaniu flotą samochodową
  • Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
  • Jak serwisować auto?
  • Mobilne zabawki dla dzieci – najciekawsze inspiracje

Kategorie

  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
  • Instamoto

Automission.pl – Twój portal o niezwykłych pojazdach, gwiazdach i ciekawostkach z branży motoryzacyjnej!

Wydawca
Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Nasze serwisy: motole.pl, mototeams.pl, trans-moto.pl, teamuto.pl, carsio.pl, beautyride.pl, startmoto.pl, tuningster.pl, onetrace.pl

Ostatnie wpisy

Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
02 lutego, 2023
Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
31 stycznia, 2023

Najpopularniejsze

Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
02 lutego, 2023
Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
31 stycznia, 2023

Kategorie

Motonews

Wyjątkowe pojazdy

Ludzie motoryzacji

Eventy i targi

Lifestyle

Instamoto

Automission.pl © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności