Ludzie Ferrari – to oni odpowiadają za ekskluzywność marki
Ludzie motoryzacji
Potrzebujesz ok. 7 min. aby przeczytać ten wpis

Ludzie Ferrari – to oni odpowiadają za ekskluzywność marki

Enzo Ferrari już od wczesnej młodości był zafascynowany szybkimi autami. Obecnie markę Ferrari zna każdy – jej historia jest od początku związana z wyścigami samochodowymi.

Ferrari – wszystkim znane czerwone strzały

Pierwsze samochody sygnowane logo marki opuściły linię produkcyjną w 1947 roku. Od tamtej pory Ferrari nieustannie cieszy się ogromną popularnością wśród kierowców, fanów motoryzacji, a nawet ludzi kultury. Trudno w dzisiejszych czasach znaleźć osobę, która nie kojarzyłaby tej marki. Nawet ci, którzy nie mają nic wspólnego z samochodami sportowymi, wiedzą, o jakie pojazdy chodzi – niesamowicie szybkie, piekielnie drogie i kojarzone z klasycznym, czerwonym kolorem.

Od czego zaczął się wielki sukces Ferrari?

Historia marki sięga jednak nieco wcześniej. W 1929 roku Enzo Ferrari podjął decyzję o utworzeniu zespołu wyścigowego Scuderia Ferrari, którego kierowcy jeździli pojazdami Alfa Romeo. Po dziesięciu latach Enzo zakończył współpracę z mediolańskim producentem i stworzył własne przedsiębiorstwo. Rok 1939 uważa się za oficjalny początek marki Ferrari, choć przez pierwsze cztery lata firma nazywała się Auto Avio Construzioni. Powodem była umowa związana z odejściem Enza z Alfa Romeo, która zakazywała mu używania swojego nazwiska w nazwach własnych przedsiębiorstw do 1943 roku.

Pierwsze pojazdy marki

Pierwszym samochodem w pełni zaprojektowanym i wytworzonym przez firmę Enzo Ferrariego był model Tipo 815. Jego bazą był Fiat 508C Balilla, jednak wprowadzono pewne zmiany związane z występami w wyścigach – przede wszystkim zwiększono silnik. W 1947 roku powstał pierwszy pojazd sygnowany logo Ferrari, czyli model 125 S. W zamyśle miał to być pojazd, który służyłby również poza torami. Rzeczywistość jednak okazała się inna i dopiero model 166 S był w pełni gotowy, aby zdominować ruch drogowy.

Ferrari 166 S został wyposażony w dwunastocylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów, który pozwalał na osiągnięcie maksymalnej prędkości 170–215 km/h. Jeszcze lepszymi osiągami mógł pochwalić się wariant MM, rozwijający prędkość 220 km/h. Następcą modelu 166 było Ferrari 342 America, które udowodniło, że marka ma jeszcze wiele do zaoferowania. Zastosowano w nim silnik Lampredi 60° V12 o pojemności 4,1 litra i mocy 200 koni mechanicznych. Pojazd zrobił prawdziwą furorę – był pożądany przez każdego fana motoryzacji. Największą przeszkodą był jednak fakt, że wyprodukowano zaledwie sześć egzemplarzy. Co ciekawe, jeden z nich stał się własnością króla Belgii Leopolda II.

Od tamtej pory wyprodukowano wiele innych modeli, z których każdy cieszył się ogromną popularnością. Ferrari to jednak propozycja jedynie dla najbardziej zamożnych fanów motoryzacji – dla większości pasjonatów auta tego włoskiego producenta pozostają w sferze marzeń.

Sprzedaż firmy

W 1950 roku Ferrari wystartowało w pierwszym Grand Prix Formuły 1 – to jedyny zespół, który uczestniczył w każdej edycji rozgrywek. Pomimo sukcesów na polu sportowym firma mierzyła się z pewnymi problemami finansowymi, z powodu których Enzo był zmuszony sprzedać część swojej firmy pod koniec lat 60. Pierwszy w kolejce ustawił się Ford, który pragnął odkupić całość przedsiębiorstwa. Założyciel legendarnej marki nie był jednak zadowolony z proponowanych warunków. W ostateczności 50% udziałów trafiło do Fiata w 1969, z zastrzeżeniem, że Enzo będzie w całości kontrolować działania związane z wyścigami.

Włoski konstruktor zmarł 14 sierpnia 1988 roku. Na jego cześć w 2002 roku wypuszczony został model, który nazwano Enzo.

Kto jeszcze stał za sukcesem Ferrari?

O ile postać Enzo Ferrariego jest dobrze znana większości fanów motoryzacji, to warto zaznaczyć, że sukces marki nie jest tylko jego zasługą. Wprowadzenie na rynek samochodów nie byłoby możliwe bez współpracy z doświadczonymi projektantami, kierowcami i konstruktorami. Ludzie, którzy wspierali Enzo, byli poniekąd fundamentem jego wielkich osiągnięć. Postaramy się przybliżyć historie niektórych z nich.

Gioacchino Colombo

Gioacchino Colombo to jeden z włoskich konstruktorów, którzy pracowali dla Ferrari. Swoją karierę rozpoczął w Alfa Romeo, gdzie w latach 20. i na początku lat 30. był asystentem Vittoria Jano. Jego przygoda z Ferrari rozpoczęła się w 1937 roku, kiedy to został poproszony przez Enza o zaprojektowanie silnika 158 do Alfy Romeo Alfetta. Po drugiej wojnie światowej – również na prośbę Ferrariego – zaprojektował silnik V12, który znalazł się w pierwszych modelach firmy i był z powodzeniem stosowany aż do 1966 roku.

W 1950 roku Gioacchino Colombo podjął decyzję o powrocie do Alfy Romeo, natomiast już w 1953 roku przeniósł się do Maserati. Na tym jego przygoda z motoryzacją jeszcze się nie skończyła – dwa lata później miał przyjemność pracować dla francuskiego Bugatti. Gioacchino Colombo znany jest również dzięki swojej książce: „Origins of the Ferrari Legend: Memories of the Designer of the Earliest Ferrari Cars”. To biografia, w której znaleźć można wiele wspomnień odnoszących się do początków marki Ferrari. Colombo zmarł w 1988 roku w Mediolanie.

Aurelio Lampredi 

Aurelio Lampredi był włoskim inżynierem samochodowym i lotniczym. Jego kariera rozpoczęła się w Piaggio, czyli koncernie zajmującym się produkcją samolotów, samochodów i motocykli. Po II wojnie światowej Lampredi rozpoczął współpracę z Ferrari. Skonstruował szereg silników, które następnie były wykorzystywane zarówno w samochodach wyścigowych, jak i produkcyjnych. W kolejnych latach jego głównym zadaniem było nadzorowanie pracy nad silnikami wyczynowymi firmy podczas pierwszych występów w Formule 1.

W 1955 roku Aurelio Lampredi rozpoczął pracę dla Fiata, gdzie również odpowiadał za projekty nowoczesnych silników. Jednostki te były używane przez kolejne 30 lat w różnych pojazdach koncernu. Warto zaznaczyć, że Lampredi był konstruktorem silnika, który trafił do polskiego Fiata 125p. Włoski inżynier zmarł w 1975 roku w Modenie.

Franco Cortese

Franco Cortese był włoskim kierowcą wyścigowym, znanym głównie ze startów w Grand Prix. Według klasyfikacji generalnej Mistrzostw Europy AIACR w roku 1937 był na trzydziestej pozycji, natomiast już rok później – na czternastej. Franco Cortese przez lata był również zawodnikiem wyścigów Mille Miglia i Le Mans, a ponadto występował w Formule 1 i Formule 2. W każdej z tych dyscyplin otrzymywał znakomite noty, niejednokrotnie stając na podium.

Jego współpraca z Ferrari rozpoczęła się w 1926 roku, gdy został pierwszym kierowcą fabrycznym zespołu. Pomimo nieudanego debiutu kilka tygodni później zdołał sprostać oczekiwaniom w Grand Prix Rzymu. Model Ferrari 125 S po raz pierwszy znalazł się na liście zwycięzców. Wyścig odbył się 25 maja 1947 roku – to niezwykle ważna data dla firmy Ferrari. 

Piero Ferrari

Drugi syn Enzo Ferrariego urodził się w 1945 roku. Poszedł w ślady ojca i został inżynierem. Jego matką była Lina Lardi, która nie miała ślubu z Enzo. Ze względu na ówczesną politykę Włoch Piero nie mógł być uznany za członka rodziny Ferrariego – od strony prawnej stał się jego synem dopiero po śmierci żony Enza w 1978 roku.

Piero Ferrari odgrywał kluczową rolę w rozwoju firmy po śmierci swojego ojca. Obecnie jest wiceprezesem Ferrari i posiada 10% udziałów. W 2004 roku został odznaczony orderem Cavaliere del Lavoro.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Hayabusa – historia legendarnego motocykla
Hayabusa – historia legendarnego motocykla
Suzuki Hayabusa to model od japońskiego producenta, który znany jest wszystkim pasjonatom motocykli. Oto najważniejsze informacje na temat tego pojazdu.
Legendarni konstruktorzy samochodów! O nich warto wiedzieć
Legendarni konstruktorzy samochodów! O nich warto wiedzieć
Gdyby nie legendarni konstruktorzy samochodów i ich wynalazki, moglibyśmy nie żyć aktualnie w czasach, w których pokonanie kilkuset kilometrów zajmuje zaledwie kilka godzin. Poznaj pionierów motoryzacji XIX oraz XX wieku!
Jak wybrać odpowiedni sprzęt do ochrony instalacji elektrycznej przed przepięciami?
Jak wybrać odpowiedni sprzęt do ochrony instalacji elektrycznej przed przepięciami?
Odkryj kluczowe kryteria wyboru sprzętu do ochrony instalacji elektrycznej przed przepięciami. Dowiedz się, jak zapewnić bezpieczeństwo swojemu domowi i elektronicznym urządzeniom.
Ostatnie wpisy