Prawo jazdy na automat – ile kosztuje? Czy warto?
Motonews
Potrzebujesz ok. 8 min. aby przeczytać ten wpis

Prawo jazdy na automat – ile kosztuje? Czy warto?

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Coraz częściej na naszych drogach spotykamy samochody, w których na próżno szukać pedału sprzęgła i klasycznej dźwigni zmiany biegów. Rewolucja technologiczna, rosnąca popularność hybryd i pojazdów elektrycznych sprawiły, że automatyczna skrzynia biegów stała się synonimem nowoczesności i wygody. Naturalną konsekwencją tego trendu jest rosnące zainteresowanie możliwością zdobycia uprawnień do kierowania wyłącznie takimi pojazdami. Prawo jazdy na automat, oznaczone specjalnym kodem, to opcja, która kusi prostotą i niższym progiem wejścia w świat motoryzacji. Ale czy jest to rozwiązanie dla każdego? Przyjrzyjmy się z bliska, ile kosztuje prawo jazdy na „automat” i czy taka inwestycja rzeczywiście się opłaca.

Czym dokładnie jest prawo jazdy na automat? Zrozumieć kod 78

Decydując się na kurs prawa jazdy i egzamin w pojeździe z automatyczną skrzynią biegów, wybieramy konkretny rodzaj uprawnień w ramach najpopularniejszej kategorii B. Po pomyślnie zdanym egzaminie państwowym, w naszym dokumencie prawa jazdy, w rubryce nr 12, pojawi się specjalny kod – „78”.

Co on oznacza w praktyce? Kod ten stanowi prawne ograniczenie, informujące, że posiadacz uprawnień może kierować wyłącznie pojazdami, które nie posiadają pedału sprzęgła. Mówiąc prościej, prawo jazdy automat uprawnia do prowadzenia samochodów osobowych (oraz innych pojazdów z kategorii B) wyposażonych jedynie w automatyczną skrzynię biegów. Nie wolno nam legalnie prowadzić pojazdów z manualną skrzynią biegów. To kluczowa różnica w stosunku do tradycyjnego prawa jazdy kategorii B, które daje pełne uprawnienia do kierowania oboma typami pojazdów.

Proces zdobywania uprawnień – jak wygląda nauka i egzamin?

Droga do uzyskania prawa jazdy na automat jest niemal identyczna jak w przypadku kursu na skrzynię manualną. Całość rozpoczyna się od wyrobienia Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK). Następnie czeka nas kurs, który składa się z dwóch głównych części.

Część teoretyczna

Ta część jest absolutnie tożsama dla obu typów kursów. Obejmuje 26 godzin lekcyjnych (po 45 minut) wykładów z przepisów ruchu drogowego, zasad bezpieczeństwa oraz 4 godziny zajęć z pierwszej pomocy. Alternatywą jest samodzielna nauka i zdanie egzaminu teoretycznego w WORD jako ekstern. Egzamin teoretyczny jest taki sam dla wszystkich kandydatów na kierowców w ramach prawa jazdy kat B, niezależnie od wybranej skrzyni biegów.

Kurs praktyczny

Tutaj zaczynają się istotne różnice. Nauka jazdy samochodem z automatyczną skrzynią jest dla wielu kursantów obiektywnie łatwiejsza. Od samego początku eliminujemy najbardziej stresogenne elementy, z którymi borykają się adepci na manualną skrzynię:

  • Brak obsługi sprzęgła: Zapominamy o konieczności koordynacji pracy lewej nogi z prawą ręką.
  • Brak zmiany biegów: Całą uwagę możemy skupić na drodze, znakach i innych uczestnikach ruchu, a nie na tym, który bieg powinniśmy w danym momencie wybrać.
  • Brak ryzyka zgaśnięcia silnika: Problem ruszania pod górkę czy powolnego manewrowania na placu staje się banalnie prosty.

Dzięki temu jazda automatem pozwala kursantowi szybciej opanować podstawy i skoncentrować się na rozwijaniu kluczowych umiejętności prowadzenia auta: ocenie odległości, płynności jazdy, dynamicznym reagowaniu na sytuacje drogowe. Dla wielu osób przekłada się to na znacznie mniej stresujące zajęcia i szybsze postępy. Minimalna liczba godzin, jaką musimy wyjeździć w ramach kursu praktycznego, to wciąż 30.

Chcesz zrobić prawo jazdy? Sprawdź ofertę OSK Duet – Szkoła Nauki Jazdy Jasło!

Prawo jazdy B automat kod 78, zajęcia praktyczne
Wavebreakmediaelements.envato.com

Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy automat?

Stres związany z egzaminem to zmora każdego kandydata na kierowcę. W przypadku zdawania prawa jazdy na automacie ten stres może być odczuwalnie mniejszy. Dlaczego? Egzamin praktyczny przebiega według tego samego scenariusza i obejmuje te same zadania egzaminacyjne co w przypadku skrzyni manualnej. Musimy więc wykonać zadania na placu manewrowym (m.in. jazda po łuku, ruszanie na wzniesieniu) oraz zadania w ruchu miejskim.

Różnica tkwi w sposobie ich wykonania. Ruszanie na wzniesieniu w automacie to po prostu zdjęcie nogi z hamulca i dodanie gazu – bez obawy, że auto zgaśnie czy stoczy się do tyłu. Płynne poruszanie się w korku czy precyzyjne parkowanie stają się prostsze, gdy nie musimy walczyć ze sprzęgłem i zmianą biegów. Egzaminator ocenia te same umiejętności, ale techniczna strona prowadzenia pojazdu jest znacznie uproszczona, co pozwala pełniej zaprezentować swoje zrozumienie zasad ruchu drogowego.

Analiza kosztów: Ile kosztuje prawo jazdy na automat?

Przechodzimy do kluczowego pytania – finansów. Czy prawo jazdy na automat jest droższe od swojego manualnego odpowiednika? W większości przypadków – tak. Zobaczmy, z jakich elementów składa się całkowity koszt:

  1. Badanie lekarskie: Niezbędne do uzyskania PKK. Koszt jest ustawowo stały i wynosi 200 zł.
  2. Zdjęcie do dokumentów: Około 40-60 zł.
  3. Kurs prawa jazdy: Ceny różnią się w zależności od miasta i renomy wybranej szkoły nauki jazdy. W 2025 roku ceny orientacyjne za kurs na automat wahają się od 3500 zł w mniejszych miastach do nawet 4800 zł w dużych aglomeracjach. Skąd ta różnica?
    • Mniejsza dostępność: Mniej szkół posiada w swojej flocie pojazdy szkoleniowe z automatem. Mniejsza konkurencja pozwala na dyktowanie wyższych cen.
    • Wyższy koszt pojazdu: Samochody z automatyczną skrzynią są droższe w zakupie i potencjalnie w eksploatacji dla szkoły jazdy.
  4. Egzaminy państwowe: Ceny są urzędowe i identyczne dla obu typów uprawnień:
    • Egzamin teoretyczny: 50 zł.
    • Egzamin praktyczny: 200 zł.
  5. Wydanie dokumentu prawa jazdy: Po zdanym egzaminie opłata za wydanie „plastiku” wynosi 100,50 zł.

Warto również uwzględnić potencjalny koszt jazd doszkalających. Chociaż jazda automatem jest łatwiejsza, niektórzy kursanci wciąż mogą potrzebować dodatkowych godzin, aby poczuć się pewnie przed egzaminem państwowym. Cena jednej godziny jazdy dodatkowej to zazwyczaj 120-200 zł.

Czy warto? Zalety i wady prawa jazdy z kodem 78

Decyzja o wyborze prawa jazdy na automat powinna być dobrze przemyślana. To nie tylko kwestia wygody, ale strategiczny wybór na lata.

Zalety prawa jazdy na automat:

  • Większy komfort jazdy i nauki: Brak konieczności manualnej zmiany biegów i obsługi sprzęgła to ogromne ułatwienie, które przekłada się na mniejszy stres i większą przyjemność z jazdy.
  • Możliwość skupienia się na drodze: Uwalnia zasoby poznawcze kierowcy, który może w 100% skoncentrować się na obserwacji otoczenia, znaków i przewidywaniu zachowań innych.
  • Idealne do miasta: W warunkach miejskich, gdzie często stoimy w korkach, automat jest niezastąpiony.
  • Technologia przyszłości: Samochody elektryczne, hybrydowe i coraz więcej nowoczesnych aut spalinowych to automaty. Posiadając takie prawo jazdy, jesteś gotowy na motoryzacyjną przyszłość.
  • Dobrym rozwiązaniem dla osób z lękiem lub trudnościami: Dla osób, które panicznie boją się zgaśnięcia auta lub mają problemy z koordynacją, prawo jazdy na automat jest często jedyną drogą do zdobycia niezależności.

Wady i ograniczenia:

  • Ograniczenie do pojazdów z automatem: To największa wada. Nie poprowadzisz auta znajomego z klasyczną skrzynią biegów, starszego samochodu zastępczego z wypożyczalni czy firmowego pojazdu z manualną skrzynią.
  • Wyższa cena kursu: Jak wykazano, musimy liczyć się z większym wydatkiem na start.
  • Mniejszy wybór szkół jazdy: W mniejszych miejscowościach znalezienie ośrodka oferującego kurs na automat może być wyzwaniem.
  • Potencjalne problemy za granicą: Wynajem najtańszych aut (które często mają skrzynię manualną) może być niemożliwy.
Egzaminator w trakcie egzaminu, egzamin na prawo jazdy
RossHelen/elements.envato.com

Czy można „rozszerzyć” prawo jazdy z automatu na manual?

Co jeśli po latach zdecydujesz, że jednak chcesz mieć pełne uprawnienia? Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz powtarzać całego kursu! Aby usunąć kod 78 ze swojego prawa jazdy, wystarczy zdać samą część praktyczną egzaminu państwowego na samochodzie z manualną skrzynią biegów.

Oczywiście, nikt nie powinien podchodzić do takiego egzaminu „z marszu”. Najrozsądniejszym krokiem jest wykupienie w szkole jazdy pakietu kilku lub kilkunastu godzin jazd doszkalających. Pozwoli to w kontrolowanych warunkach opanować obsługę sprzęgła i dźwigni zmiany biegów oraz przygotować się do wymagań egzaminacyjnych.

Podsumowanie: Dla kogo jest prawo jazdy na automat?

Prawo jazdy na automat to fantastyczne i coraz popularniejsze rozwiązanie, ale nie jest uniwersalne. To dobry wybór dla osób, które:

  • Są przekonane, że w przyszłości będą jeździć wyłącznie samochodami z automatyczną skrzynią.
  • Cenią sobie maksymalny komfort jazdy, zwłaszcza w ruchu miejskim.
  • Mają duże trudności lub odczuwają silny lęk przed nauką na tradycyjnym aucie.
  • Planują zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego.

Jeśli jednak cenisz sobie pełną elastyczność, chcesz mieć możliwość prowadzenia każdego samochodu osobowego, często podróżujesz i wynajmujesz różne auta, a wyzwania związane z nauką obsługi manualnej skrzyni Cię nie przerażają – klasyczne prawo jazdy kategorii B będzie prawdopodobnie lepszą inwestycją.

Ostateczna decyzja należy do Ciebie. Przeanalizuj swój budżet, przyszłe potrzeby i temperament. Niezależnie od wyboru, pamiętaj, że celem jest pozostanie bezpiecznym, świadomym i pewnym siebie kierowcą. Zarówno automat, jak i manual to tylko narzędzia. Najważniejsze jest to, jak z nich korzystamy na drodze.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

cztery × 2 =

Rekomendowane
Jakie technologie przyszłości zmienią oblicze motoryzacji?
Jakie technologie przyszłości zmienią oblicze motoryzacji?
Przez najnowsze technologie przyszłości, świat motoryzacji stoi na progu rewolucji. Dowiedz się, jakie innowacje zrewolucjonizują sposób, w jaki pojazdy są projektowane, produkowane i prowadzone.
Jakie wyposażenie przyda się w warsztacie?
Jakie wyposażenie przyda się w warsztacie?
Każdy warsztat musi być przede wszystkim dobrze wyposażony w narzędzia i inne sprzęty. Dowiedz się, jak skompletować wyposażenie dla swojego warsztatu.
Marek Kondrat pochwalił się hybrydowymi czterema kółkami!
Marek Kondrat pochwalił się hybrydowymi czterema kółkami!
Któż nie chciałby wsiąść za kierownice tego charakternego miejskiego SUV-a marki MINI?
Ostatnie wpisy