Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Coraz częściej na naszych drogach spotykamy samochody, w których na próżno szukać pedału sprzęgła i klasycznej dźwigni zmiany biegów. Rewolucja technologiczna, rosnąca popularność hybryd i pojazdów elektrycznych sprawiły, że automatyczna skrzynia biegów stała się synonimem nowoczesności i wygody. Naturalną konsekwencją tego trendu jest rosnące zainteresowanie możliwością zdobycia uprawnień do kierowania wyłącznie takimi pojazdami. Prawo jazdy na automat, oznaczone specjalnym kodem, to opcja, która kusi prostotą i niższym progiem wejścia w świat motoryzacji. Ale czy jest to rozwiązanie dla każdego? Przyjrzyjmy się z bliska, ile kosztuje prawo jazdy na „automat” i czy taka inwestycja rzeczywiście się opłaca.
Decydując się na kurs prawa jazdy i egzamin w pojeździe z automatyczną skrzynią biegów, wybieramy konkretny rodzaj uprawnień w ramach najpopularniejszej kategorii B. Po pomyślnie zdanym egzaminie państwowym, w naszym dokumencie prawa jazdy, w rubryce nr 12, pojawi się specjalny kod – „78”.
Co on oznacza w praktyce? Kod ten stanowi prawne ograniczenie, informujące, że posiadacz uprawnień może kierować wyłącznie pojazdami, które nie posiadają pedału sprzęgła. Mówiąc prościej, prawo jazdy automat uprawnia do prowadzenia samochodów osobowych (oraz innych pojazdów z kategorii B) wyposażonych jedynie w automatyczną skrzynię biegów. Nie wolno nam legalnie prowadzić pojazdów z manualną skrzynią biegów. To kluczowa różnica w stosunku do tradycyjnego prawa jazdy kategorii B, które daje pełne uprawnienia do kierowania oboma typami pojazdów.
Droga do uzyskania prawa jazdy na automat jest niemal identyczna jak w przypadku kursu na skrzynię manualną. Całość rozpoczyna się od wyrobienia Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK). Następnie czeka nas kurs, który składa się z dwóch głównych części.
Ta część jest absolutnie tożsama dla obu typów kursów. Obejmuje 26 godzin lekcyjnych (po 45 minut) wykładów z przepisów ruchu drogowego, zasad bezpieczeństwa oraz 4 godziny zajęć z pierwszej pomocy. Alternatywą jest samodzielna nauka i zdanie egzaminu teoretycznego w WORD jako ekstern. Egzamin teoretyczny jest taki sam dla wszystkich kandydatów na kierowców w ramach prawa jazdy kat B, niezależnie od wybranej skrzyni biegów.
Tutaj zaczynają się istotne różnice. Nauka jazdy samochodem z automatyczną skrzynią jest dla wielu kursantów obiektywnie łatwiejsza. Od samego początku eliminujemy najbardziej stresogenne elementy, z którymi borykają się adepci na manualną skrzynię:
Dzięki temu jazda automatem pozwala kursantowi szybciej opanować podstawy i skoncentrować się na rozwijaniu kluczowych umiejętności prowadzenia auta: ocenie odległości, płynności jazdy, dynamicznym reagowaniu na sytuacje drogowe. Dla wielu osób przekłada się to na znacznie mniej stresujące zajęcia i szybsze postępy. Minimalna liczba godzin, jaką musimy wyjeździć w ramach kursu praktycznego, to wciąż 30.
Chcesz zrobić prawo jazdy? Sprawdź ofertę OSK Duet – Szkoła Nauki Jazdy Jasło!
Stres związany z egzaminem to zmora każdego kandydata na kierowcę. W przypadku zdawania prawa jazdy na automacie ten stres może być odczuwalnie mniejszy. Dlaczego? Egzamin praktyczny przebiega według tego samego scenariusza i obejmuje te same zadania egzaminacyjne co w przypadku skrzyni manualnej. Musimy więc wykonać zadania na placu manewrowym (m.in. jazda po łuku, ruszanie na wzniesieniu) oraz zadania w ruchu miejskim.
Różnica tkwi w sposobie ich wykonania. Ruszanie na wzniesieniu w automacie to po prostu zdjęcie nogi z hamulca i dodanie gazu – bez obawy, że auto zgaśnie czy stoczy się do tyłu. Płynne poruszanie się w korku czy precyzyjne parkowanie stają się prostsze, gdy nie musimy walczyć ze sprzęgłem i zmianą biegów. Egzaminator ocenia te same umiejętności, ale techniczna strona prowadzenia pojazdu jest znacznie uproszczona, co pozwala pełniej zaprezentować swoje zrozumienie zasad ruchu drogowego.
Przechodzimy do kluczowego pytania – finansów. Czy prawo jazdy na automat jest droższe od swojego manualnego odpowiednika? W większości przypadków – tak. Zobaczmy, z jakich elementów składa się całkowity koszt:
Warto również uwzględnić potencjalny koszt jazd doszkalających. Chociaż jazda automatem jest łatwiejsza, niektórzy kursanci wciąż mogą potrzebować dodatkowych godzin, aby poczuć się pewnie przed egzaminem państwowym. Cena jednej godziny jazdy dodatkowej to zazwyczaj 120-200 zł.
Decyzja o wyborze prawa jazdy na automat powinna być dobrze przemyślana. To nie tylko kwestia wygody, ale strategiczny wybór na lata.
Co jeśli po latach zdecydujesz, że jednak chcesz mieć pełne uprawnienia? Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz powtarzać całego kursu! Aby usunąć kod 78 ze swojego prawa jazdy, wystarczy zdać samą część praktyczną egzaminu państwowego na samochodzie z manualną skrzynią biegów.
Oczywiście, nikt nie powinien podchodzić do takiego egzaminu „z marszu”. Najrozsądniejszym krokiem jest wykupienie w szkole jazdy pakietu kilku lub kilkunastu godzin jazd doszkalających. Pozwoli to w kontrolowanych warunkach opanować obsługę sprzęgła i dźwigni zmiany biegów oraz przygotować się do wymagań egzaminacyjnych.
Prawo jazdy na automat to fantastyczne i coraz popularniejsze rozwiązanie, ale nie jest uniwersalne. To dobry wybór dla osób, które:
Jeśli jednak cenisz sobie pełną elastyczność, chcesz mieć możliwość prowadzenia każdego samochodu osobowego, często podróżujesz i wynajmujesz różne auta, a wyzwania związane z nauką obsługi manualnej skrzyni Cię nie przerażają – klasyczne prawo jazdy kategorii B będzie prawdopodobnie lepszą inwestycją.
Ostateczna decyzja należy do Ciebie. Przeanalizuj swój budżet, przyszłe potrzeby i temperament. Niezależnie od wyboru, pamiętaj, że celem jest pozostanie bezpiecznym, świadomym i pewnym siebie kierowcą. Zarówno automat, jak i manual to tylko narzędzia. Najważniejsze jest to, jak z nich korzystamy na drodze.