Czym jest logistyka?
InneWyjątkowe pojazdy
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Czym jest logistyka?

Artykuł sponsorowany

Jak możemy w prostych słowach opisać logistykę, jakie dziedziny jesteśmy w stanie w jej obrębie wyróżnić, a także w jakim kierunku się ona rozwija? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym tekście!

Logistyka – podstawowa definicja

Błyskawiczny wręcz rozwój transportu oraz technologii sprawił, że w obecnym świecie optymalizacja tranzytu czy przewozu wszelkiego rodzaju materiałów bądź produktów musi wręcz stać na najwyższym poziomie. Zaopatrywanie sklepów, wysyłki kurierskie, dostawy do centrów dystrybucyjnych – operowanie wszelkimi tego typu działaniami zdecydowanie nie jest niczym prostym. Mimo wszystko wiele osób specjalizuje się w takich oto działaniach, a dziedzina, która zajmuje się takowymi zadaniami to logistyka.

Szukając jednak właściwej definicji, możemy opisać logistykę jako zbiór czynności, które są częścią procesu planowania, realizowania i kontrolowania transportu i przepływu dóbr. Tyczy się to nie tylko materiałów czy surowców, ale również ludzi czy chociażby informacji. Wraz z rozwojem techniki pojęcie logistyki również się preobrażało. Głównym celem logistyki jest sprawienie, by wszelkie działania odbywała się w sposób nie tylko efektywny, ale również ekonomiczny.

Najważniejsze kategorie i działania wchodzące w skład logistyki

Logistyka zajmuje się tak naprawdę wszystkim, co powiązane z transportem. Kontakt z klientem, realizowanie zamówień, ich wysyłka czy pakowanie, optymalizacja procesów logistycznych, kontakt zarówno z centrum, które ma być miejscem docelowym, jak i osobą czy firmą, która zajmuje się przewozem, sporządzanie raportów czy sprawozdań z konkretnych działań – wszystkie te czynności wchodzą w skład kompetencji logistyków. Jakie kategorie logistyki jesteśmy w stanie wymienić?

Trzeba powiedzieć wprost – dziedzin logistyki jest zbyt wiele, by móc je wymienić w jednym tekście. Z pewnością warto jednak wspomnieć o logistyce produkcji, która opiera się na planowaniu i sterowaniu, jak sama nazwa wskazuje, działaniami produkcyjnymi, logistyce dystrybucji i transportu, w której skład wchodzi chociażby transport chłodniczy międzynarodowy czy też transport ludzi. Podkreślić można również istnienie między innymi logistyki zaopatrzenia, logistyki miejskiej, logistyki kontraktowej, logistyki marketingowej czy logistyki odzysku.

E-logistyka – czym ona jest?

Jednym z nowszych działów logistyki bez wątpienia jest e-logistyka. To pojęcie może brzmieć dla wielu osób dość obco, dlatego też warto mocniej skupić się właśnie na tej kategorii. Ogólnie rzecz ujmując, e-logistyka zajmuje się optymalizacją kontaktu pomiędzy producentem bądź sprzedawcą a klientem. Oczywiście wykorzystuje się do tego przede wszystkim Internet. 

Odpowiednio zoptymalizowana e-logistyka umożliwia sprawne przesyłanie wszelkich niezbędnych informacji bezpośrednio do klienta, bez żadnych zbędnych pośredników. Nie jest to coś błahego, bowiem w celu odpowiedniego działania e-logistyki konieczna jest świetna współpraca pomiędzy firmami logistycznymi a magazynami, hurtownikami czy dystrybutorami. Ogromną zaletą jest jednak możliwość stworzenia trwałych i efektywnych łańcuchów dostaw, co w obecnych czasach ma wręcz kolosalne znaczenie.

Fot.: Bernd Dittrich/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Samochód z salonu zawiadomił służby o wypadku – psikus sztucznej inteligencji?
Samochód z salonu zawiadomił służby o wypadku – psikus sztucznej inteligencji?
Niegroźne zrządzenie losu? Oceńcie sami sytuację, która miała miejsce w Lublinie.
Od kogo najchętniej Brytyjczycy kupiliby auto?
Od kogo najchętniej Brytyjczycy kupiliby auto?
Wyobraź sobie, że Twój nowy samochód może być dostarczony pod dom przez dowolnego aktora, sportowca, piosenkarza lub inną, znaną osobistość znaną z ekranu. Czy wiesz, kogo byś wybrał? Takie pytanie Motorpoint (największy sprzedawca aut w Wielkiej Brytanii) zadał Brytyjczykom.
Etykiety samoprzylepne jako narzędzie marketingowe: Jak wykorzystać naklejki do budowania świadomości marki
Etykiety samoprzylepne jako narzędzie marketingowe: Jak wykorzystać naklejki do budowania świadomości marki
Etykiety samoprzylepne są wszechstronnym narzędziem marketingowym, które mogą być wykorzystane do budowania świadomości marki.
Ostatnie wpisy