• 05 lipca 2022
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i promocja
automission
Automission
  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
    • Samochody
    • Motocykle
    • Inne
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
    • Pojazdy gwiazd
    • Moda i styl
    • Ciekawostki
  • Instamoto
automission
NOWOŚCI
  • Szybcy i wściekli – przeczytaj o popularnej serii filmów o wyścigach
  • Najciekawsze polskie prototypy, które nigdy nie wyjechały na drogi
  • Targi ciężarówek w ubiegłych latach – która impreza była największa?
  • Jakie akcesoria potrzebne są do dźwignic?
  • Automission
  • /
  • Wyjątkowe pojazdy
  • /
  • Motocykle
  • /
  • Hayabusa – historia legendarnego motocykla
Motocykle Marcin KuszMarcin Kusz 6 maja 2021 845
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Hayabusa – historia legendarnego motocykla

Hayabusa to legendarny motocykl, który przeszedł do historii dzięki niesamowitym możliwościom. Wprowadzony na rynek w 1999 roku już od samego początku cieszył się ogromną popularnością.

Suzuki Hayabusa – do czego nawiązuje nazwa motocykla?

Suzuki GSX 1300R Hayabusa to pełna nazwa motocykla, który od momentu wejścia na rynek cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem wśród miłośników motoryzacji. Mogłoby się wydawać, że jego nazwa jest dość nietypowa, choć kryje się za nią większy sens niż tylko ładne i miękkie brzmienie, które wpada w ucho. 

Hayabusa w języku japońskim oznacza sokoła wędrownego. Skąd takie porównanie? Otóż zwierzę to jako jedno z nielicznych potrafi osiągnąć prędkość sięgającą do 300 km/h. Autor projektu nie bez powodu postawił na taką nazwą. Suzuki Hayabusa jest znane przede wszystkim ze względu na niesamowite osiągi, które zostały docenione przez wielu kierowców na całym świecie. Pomysł na nazwanie motocykla sokołem wędrownym pojawił się niespodziewanie, a mianowicie podczas zwyczajnego spaceru po plaży, kiedy to autor po raz pierwszy ujrzał tego ptaka. 

Hayabusa to nazwa, która przyczyniła się do marketingowego rozgłosu. Bezpośrednim konkurentem japońskiego modelu był inny, również japoński motocykl – Honda CBR-1100 XX Blackbird. Blackbird to po angielsku ‘kos’, który jest obiektem polowań wspomnianego wcześniej sokoła wędrownego. Sprawa była oczywista.

Kiedy powstał pierwszy egzemplarz Suzuki Hayabusa?

Model od japońskiego koncernu po raz pierwszy pojawił się na rynku w 1999 roku, choć już rok wcześniej można było usłyszeć pewne pogłoski o jego powstaniu. W momencie premiery największymi konkurentami tego fantastycznego motocykla były takie modele, jak Kawasaki ZZR-1100 (ZX-11), BMW K1200 oraz wspomniana już Honda CBR-1100XX Blackbird.

Hayabusa została zaliczona do grupy motocykli sportowo-turystycznych. Pojazd wyposażony był w rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1340 ccm, dzięki czemu w wielu rankingach uplasował się na pierwszych miejscach najszybszych seryjnych motocykli świata. Tak było do 2001 roku. Ku rozczarowaniu wielu pasjonatów, producent postanowił obniżyć osiągi.

Jak to często się zdarza w przypadku modeli wchodzących na rynek, tak i w przypadku Hayabusy można było wskazać kilka mankamentów. Wadliwe okazały się być napinacze łańcucha rozrządu, natomiast w 2000 roku większą uwagę poświęcono sprężynom sprzęgła, poprawiając dodatkowo mechanizm jego włączania. Prezentowany motocykl pomimo kilku niedociągnięć cieszył się dużym uznaniem. Uważany był raczej za pojazd solidny, bezawaryjny i trwały. Hayabusa wyróżniała się na tle innych modeli przede wszystkim znakomitą dynamiką, elastycznym silnikiem, skutecznymi hamulcami oraz bogatym wyposażeniem. Z kolei największymi wadami były dość spore gabaryty oraz stosunkowo wysoka cena.

Osiągi:

  • prędkość maksymalna: 300 (295) km/h,
  • przyspieszenie: 0–100 km/h 2,7 (3,0) s; 0–200 km/h 7,4 (7,3) s,
  • średnie zużycie paliwa: 7,3 l / 100 km.

Wymiary:

  • długość: 2140 mm,
  • szerokość: 740 mm,
  • wysokość: 1155 mm,
  • wysokość siedzenia: 820 (805) mm,
  • rozstaw osi: 1485 mm,
  • dopuszczalna masa całkowita: 428 (449) kg.

Suzuki Hayabusa II generacji

Pomimo upływu lat popularność japońskiego modelu wcale nie malała. Dlatego też w 2008 roku na rynek wprowadzona została druga generacja legendarnego motocykla. To, co uległo zmianie, to przede wszystkim charakterystyka silnika. Zmodyfikowana jednostka napędowa generowała moc na poziomie 208 KM, jednakże po uwzględnieniu strat jej rzeczywista wartość to 175 KM. Modernizacji został poddany również wygląd zewnętrzny Hayabusy, który zyskał nieco bardziej nowoczesny i interesujący design.

Ciekawostki i kontrowersje

Jak na prawdziwą legendę przystało, Suzuki Hayabusa budziła spore kontrowersje. Były one związane głównie z rzekomymi przekłamaniami licznika, który pokazywał wartości z przedziału 340–350 km/h, kiedy w rzeczywistości pojazd poruszał się z prędkością około 290 km/h. Znane były z tego głównie pierwsze egzemplarze, w kolejnych latach wszystko zostało „wyprostowane”. 

Ciekawostką jest fakt, iż japoński producent postanowił przygotować 6 specjalnie przygotowanych egzemplarzy Hayabusy, tylko po to, aby sprawdzić możliwości tego modelu podczas testów na wyschniętym jeziorze. Celem było przekroczenie magicznej bariery 300 km/h. 

(fot. pixabay.com)

Ludzie motoryzacji, niezwykłe motocykle, pojazdy premium
Poprzedni wpisKalifornia: DHL uruchomiło mobilny punkt obsługi przesyłek! O co chodzi? Następny wpisMarek Kondrat pochwalił się hybrydowymi czterema kółkami!
Marcin Kusz
Marcin Kusz (editor)

Fan karawaningu, transportu ciężkiego, nowoczesnych technologii i motoryzacji. Współpracował m.in. z Komputer Światem, SpeedTestem, Tabletowo i PCLab. Dziennikarstwem zajmuje się od 2014 roku i przez ten czas świetnie poznał świat samochodów i pogłosek.

Polecamy również

Motocykle

Harley-Davidson V-Rod – prawdziwa legenda szos

25 lutego 2022
Motocykle

Motocykle przedwojenne – oto prawdziwe perełki!

16 września 2021
Motocykle

Jak wybrać OC na motocykl bez popełnienia błędu?

8 września 2021

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Szybcy i wściekli – przeczytaj o popularnej serii filmów o wyścigach
  • Najciekawsze polskie prototypy, które nigdy nie wyjechały na drogi
  • Targi ciężarówek w ubiegłych latach – która impreza była największa?
  • Jakie akcesoria potrzebne są do dźwignic?
  • Najpopularniejsze zdjęcia samochodów na Instagramie – zobacz sam!

Kategorie

  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
  • Instamoto

Automission.pl – Twój portal o niezwykłych pojazdach, gwiazdach i ciekawostkach z branży motoryzacyjnej!

Wydawca
Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Nasze serwisy: motole.pl, mototeams.pl, trans-moto.pl, teamuto.pl, carsio.pl, beautyride.pl, startmoto.pl, tuningster.pl, onetrace.pl

Ostatnie wpisy

Andrew Grove/unsplash.com
Szybcy i wściekli – przeczytaj o popularnej serii filmów o wyścigach
01 lipca, 2022
Amélie Mourichon/unsplash.com
Najciekawsze polskie prototypy, które nigdy nie wyjechały na drogi
27 czerwca, 2022

Najpopularniejsze

Andrew Grove/unsplash.com
Szybcy i wściekli – przeczytaj o popularnej serii filmów o wyścigach
01 lipca, 2022
Amélie Mourichon/unsplash.com
Najciekawsze polskie prototypy, które nigdy nie wyjechały na drogi
27 czerwca, 2022

Kategorie

Motonews

Wyjątkowe pojazdy

Ludzie motoryzacji

Eventy i targi

Lifestyle

Instamoto

Automission.pl © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności