• 08 czerwca 2023
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i promocja
automission
Automission
  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
    • Samochody
    • Motocykle
    • Inne
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
    • Pojazdy gwiazd
    • Moda i styl
    • Ciekawostki
  • Instamoto
automission
NOWOŚCI
  • Przygotowanie motocykla do rozpoczęcia sezonu
  • Sukienki w kwiaty: Odpowiedni wybór na różne okazje
  • Wykorzystaj moc wlepek: Kreuj wizerunek marki i wyraź siebie poprzez kreatywne naklejki
  • Nowoczesne strategie marketingowe dla małych firm: Jak wykorzystać nowe technologie do promocji swojej marki
  • Automission
  • /
  • Wyjątkowe pojazdy
  • /
  • Samochody
  • /
  • Historia Leoparda – samochodu, który mógł podbić Europę
Samochody Jakub Repetowski 3 grudnia 2020 1793
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Historia Leoparda – samochodu, który mógł podbić Europę

(fot. Highwayman/Wikipedia)

Jest w naszym kraju kilka rzeczy, z których powinniśmy być dumni, a wiele osób nawet o nich nie wie. Dokładnie tak jest w przypadku Leoparda, samochodu, który miał podbić rynek europejski.

Niewielu jest polskich producentów, którzy zasłynęli na rynku motoryzacyjnym. Niewątpliwym hitem było więc wprowadzenie do sprzedaży w 2005 roku samochodu Leopard. Dwuosobowy Roadster, który swoją sylwetką przypomina auta z lat 50. ubiegłego wieku, to ciekawa, a nawet intrygująca i niecodzienna konstrukcja. Kiedy wszystkie marki uczestniczyły w wyścigu po przyszłość, Polacy cofnęli się o ponad połowę wieku, co mogło być niezłą zagrywką. 

Początki Leoparda 6 Litre Roadstera

Wszystko zaczęło się w roku 2005, kiedy to Leopard został zaprezentowany na targach w Paryżu. Zainteresowanie nim rosło – świadczy o tym nie ilość sprzedanych egzemplarzy, ale to, kto był ich nabywcą. Niestety właściciele marki nie mogą podać ich imion i nazwisk, jednak wiadomo, że jeden z nabywców pochodzi z Polski. Auto kupił także szejk z Dubaju i członek szwedzkiej rodziny królewskiej. Nic dziwnego, klasyka przyciąga osoby z wyższych sfer. Już w 2007 roku marka zdecydowała się wybudować nową halę produkcyjną, zaraz obok tej starej, i miała rozpocząć prace nad wersją Coupe. Maksymalna ilość samochodów, jaka mogła do tej pory wyjeżdżać z produkcji to 20 sztuk rocznie. Na taką ilość producent dawał gwarancję wysokiej jakości. 

Ostatecznie prace nad Leopardami zostały wstrzymane w roku 2014 – firma ogłosiła wtedy upadłość. Szkoda ich twórców, a więc Zbysława Szwaja i dwójki jego synów – Maksymiliana i Alberta. Nie można zapomnieć o kilkunastoosobowej załodze, która wraz z rodziną Szwajów przygotowywała każdy model przez wiele miesięcy, używając do tego wyłącznie rąk i narzędzi ręcznych. Piękny powrót do przeszłości skończył się dość szybko i na rynku trudno o model tego producenta. Ciekawe, czy jeszcze kiedyś ktoś postanowi stworzyć auto na podobieństwo tych sprzed połowy XX wieku.

Specyfikacja Leoparda

Auta w 1950 roku z pewnością nie miały takiego napędu jak model Roadster, nie mówiąc już o osiągach. Zastosowano tutaj jednostkę V8 o pojemności 6 litrów z OHV (sterowanie zaworów na popychacze) – po dwa na każdy cylinder. Auto zasilane na wtryski miało maksymalną moc 405 KM, przy 6000 obr/min. Moment obrotowy? Naprawdę spory, było to 542 Nm przy 4400 obr/min. Samochód mógł jechać z prędkością maksymalną 250 km/h – oczywiście przy takim silniku i mocy dałoby się osiągnąć większą prędkość, jednak zostało to ograniczone elektronicznie. Zastanawiacie się nad przyspieszeniem? Dokładnie cztery sekundy do setki!

Zawieszenie zostało oparte na podwójnych wahaczach poprzecznych, gdzie hamulce z przodu i z tyłu były tarczowe, czterozaciskowe. Leopard został zbudowany na rurowej ramie stalowej, do której następnie zamontowano aluminiowe nadwozie. Komfort jazdy stał na wysokim poziomie za sprawą niezależnego zawieszenia wszystkich kół. Zbiornik paliwa mieścił 80 litrów, co pozwalało na przejechanie kilkuset kilometrów. Całkowita długość Leoparda to 3800 mm, jego szerokość wynosi 1713 mm, natomiast wysokość to 1240 mm. Rozstaw osi w tym przypadku ma 2500 mm. Co ciekawe, bardzo podobnym samochodem był produkowany od 1953 roku Chevrolet Corvette.

Wnętrze pojazdu, tak jak cały samochód, wykonano w stylu retro. Wykorzystano elementy z aluminium i skóry, ale przeważa w nim drewno. Zamontowano bardzo wygodne fotele kubełkowe, a szczególną uwagę zwraca stalowa rama za siedzeniami kierowcy i pasażera. Na środkowym panelu deski rozdzielczej znalazło się miejsce dla zegarów, do tego sportowa, trójramienna kierownica i radio w stylu retro – piękno samo w sobie. Samochód w roku 2009 kosztował około 100 tysięcy euro, naprawdę sporo, więc nic dziwnego, że nie każdy mógł sobie na niego pozwolić. Poniżej model z czerwoną skórą.

(fot. Highwayman/Wikipedia)

Ludzie motoryzacji, motostyl, niezwykłe auta, samochody przyszłości
Poprzedni wpisWojewódzki przyznał, że jeździł autem, które "zmotoryzowało polską dresiarnię" Następny wpisPierwszy wyścig na Księżycu już w przyszłym roku?
Jakub Repetowski (editor)

Uwielbia motoryzację i chłonie wszystkie informacje na jej temat. Jego miłość do samochodów jest tak wielka, jak uwielbienie do książek i gór – tu na wycieczki zabiera całą rodzinę. Copywritingiem zajmuje się od ponad dwóch lat.

Polecamy również

Samochody

Aktualizacja map BMW – czy jesteś w stanie przeprowadzić ją sam?

31 maja 2023
Samochody

Jak wypożyczyć auto sportowe?

1 marca 2023
kierowca w samochodzie
Samochody

Najciekawsze modele samochodów sportowych dostępne w ofercie polskich wypożyczalni

28 lutego 2023

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

  • Przygotowanie motocykla do rozpoczęcia sezonu
  • Sukienki w kwiaty: Odpowiedni wybór na różne okazje
  • Wykorzystaj moc wlepek: Kreuj wizerunek marki i wyraź siebie poprzez kreatywne naklejki
  • Nowoczesne strategie marketingowe dla małych firm: Jak wykorzystać nowe technologie do promocji swojej marki
  • Aktualizacja map BMW – czy jesteś w stanie przeprowadzić ją sam?

Kategorie

  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
  • Instamoto

Automission.pl – Twój portal o niezwykłych pojazdach, gwiazdach i ciekawostkach z branży motoryzacyjnej!

Wydawca
Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Nasze serwisy: mototeams.pl, chromathoughts.pl, dotxed.pl, imspike.pl, omniumpteen.pl, ritzycar.pl, gabbycar.pl, haltingcar.pl, briefvehicle.pl, frequentcars.pl, morbidmotor.pl, deeplyfault.pl, carriagepeia.pl, glossiercar.pl, seemlymechanic.pl, mechanicster.pl, dimensionsload.pl, acarassist.pl, brocardic.pl, calcarine.pl, caracoler.pl, dulcarnon.pl, ecarinate.pl, inocarpus.pl, plasmotomy.pl, trimotored.pl, vasomotory.pl, uncargoed.pl, zepcars.pl, tech-sort.pl, autogmp.pl, nauticpal.pl, sandautomobiles.pl, transcarauto.pl, motirer.pl, carenginer.pl, fastormotor.pl, transmoter.pl, beautycaro.pl, tresemot.pl, motopluser.pl, onetrace.pl, carsio.pl, startmoto.pl, tuningster.pl, trans-moto.pl, beautyride.pl, motole.pl, teamuto.pl

Ostatnie wpisy

Przygotowanie motocykla do rozpoczęcia sezonu
07 czerwca, 2023
Sukienki w kwiaty: Odpowiedni wybór na różne okazje
06 czerwca, 2023

Najpopularniejsze

Przygotowanie motocykla do rozpoczęcia sezonu
07 czerwca, 2023
Sukienki w kwiaty: Odpowiedni wybór na różne okazje
06 czerwca, 2023

Kategorie

Motonews

Wyjątkowe pojazdy

Ludzie motoryzacji

Eventy i targi

Lifestyle

Instamoto

Automission.pl © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności