Samoloty, które są zdolne do transportowania samochodów, robią ogromne wrażenie. Niektóre z nich mogą unieść w przestworza nawet kilkadziesiąt aut. Oto zestawienie największych maszyn powietrznych świata.
Fracht samochodów drogą powietrzną nie jest wyjątkowym sposobem transportowania czterech kółek. Z tego rodzaju przewozów na co dzień korzysta choćby wojsko, ale nie jest on obcy także zwykłym zjadaczom chleba. Pamiętajmy jednak, że transportowanie samochodów samolotem jest znacznie bardziej kosztowne od wysyłania aut w świat na lawecie, koleją czy statkiem. Umożliwia jednak przewiezienie auta z jednego końca świata na drugi w ciągu zaledwie kilku dni.
Nie istnieje coś takiego jak samolot przeznaczony specjalnie do przewozu samochodów. Samoloty typu cargo to najczęściej uniwersalne maszyny latające przystosowane do przewozu różnego rodzaju ładunków. Jeśli nośność i wymiary ich przestrzeni ładunkowej na to pozwalają, można swobodnie przewozić w nich także samochody. Sprawia to, że do transportu samochodów nadaje się znaczna część samolotów transportowych, czy to wojskowych, czy cywilnych. Największe z nich są w stanie przewozić od kilkunastu do nawet kilkadziesiąt aut osobowych.
Największym, a zarazem najcięższym samolotem transportowym świata jest An-225 Mrija, który pozostaje w aktywnej służbie od 1988 roku. Co ciekawe, wyprodukowano tylko jeden egzemplarz tej potężnej maszyny. Pierwotnie miała służyć do przenoszenia wahadłowca Buran, a także części rakiety Energia, ale z powodu fiaska tego radzieckiego projektu kosmicznego używana jest dziś do transportu cywilnego. Służy we flocie ukraińskich linii Antonov Airlines. Samolot ma kadłub o długości 84 metrów, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi 88,4 metra. Napędza go 6 silników odrzutowych. Może transportować ładunek o łącznej masie ponad 240 ton.
Kolejny samolot, który zdolny jest transportować samochody, to transportowa wersja Boeinga 747-8, który obecny jest na światowym niebie od 2010 roku. Kadłub tej maszyny ma 76,3 metra długości, a rozpiętość skrzydeł wynosi 68,5. Nośność to 140 ton ładunku, który może zostać przewieziony na maksymalną odległość 8130 km. Warto dodać, że ta nowoczesna maszyna jest uznawana za najbardziej ekonomiczny samolot transportowy na świecie.
Lockheed C-5 Galaxy to samolot transportowy znajdujący się na wyposażeniu amerykańskiej armii. Zaprojektowano go w celu transportu międzykontynentalnego żołnierzy i maszyn wojskowych. Jest w stanie przewozić czołgi i inny ciężki sprzęt wojskowy, o samochodach nie wspominając. Długość kadłuba wynosi 75,3 metra, a rozpiętość skrzydeł to 67,9 metra. W ładowni maszyny jest miejsce na 880 metrów sześciennych ładunków, a na górnym pokładzie wygospodarowano przestrzeń dla 73 pasażerów. Model znajduje się w służbie od 1968 roku. Wyprodukowano w sumie 131 egzemplarzy.
Następny samolot radzieckiej produkcji w zestawieniu to produkowany seryjnie czterosilnikowy An-124 Rusłan. Maszyna ma rozpiętość skrzydeł 73,3 metra i kadłub o długości 69,1 m. Wymiary ładowni to 36,5 × 6,4 × 4,4 m. Samolot jest w stanie przewieźć 120 ton ładunku. Wrota do ładowni znajdują się w unoszonej hydraulicznie części dziobowej oraz ogonowej. Samolot ma specyficzną konstrukcję przedniego podwozia, które może zostać częściowo wciągnięte, dzięki czemu maszyna się pochyla. Umożliwia to bezpośredni wjazd pojazdów do wnętrza ładowni z płyty lotniska.
Warto pamiętać, że transport samochodów jest możliwy nie tylko za pośrednictwem samolotów transportowych. Auta osobowe zmieszczą się też w ładowniach dużych samolotów pasażerskich, np. największego na świecie Airbusa A330. Co więcej, tego rodzaju usługi oferowane są przez szereg linii lotniczych. Korzystają z nich przywiązani do swoich wehikułów pasażerowie, którzy chcą z nich korzystać po przybyciu do celu podróży. Oczywiście podróżowanie z własnym samochodem wiąże się ze sporym wydatkiem.