W latach 80. i 90. XX w. Porsche podejmowało współpracę z różnymi producentami motoryzacyjnymi. Wśród partnerów marki znajdowali się nie tylko producenci aut, ale również i motocykli. Jednym z nich był Harley-Davidson. Efektem ich współpracy był model V-Rod, który zaskarbił sobie sympatię motocyklistów na całym świecie.
Harley-Davidson V-Rod należy do unikalnej grupy motocykli, które zostały wyprodukowane przez kultowy amerykański koncern – właśnie podczas współpracy z Porsche. Wpisują się one w ideę niekonwencjonalnych harleyów, takich jak na przykład elektryczna odmiana motocykla, czyli LiveWire, a także Cafe Racer. Harley-Davidson V-Rod był dużym odejściem od reszty oferty amerykańskiego producenta – zdecydowała o tym charakterystyczna konstrukcja, a także rozwiązania, przy których Davidson współpracował z Porsche – znanym niemieckim producentem samochodów.
Harley-Davidson V-Rod był wyjątkiem na tle pozostałych modeli z oferty amerykańskiego producenta. Wziął się stąd, że Harley szukał nowych partnerów, którzy umożliwiliby mu stworzenie motocykla o dobrych osiągach w bardzo przystępnej cenie. Współpraca z Porsche miała się z tym wiązać.
Porsche było synonimem inżynierii wydajności w połączeniu z wysoką jakością. Miało to umożliwić stworzenie niedrogich i niezawodnych motocykli. Można stwierdzić, że się to udało, ponieważ Harley-Davidson V-Rod został doceniony przez kierowców na całym świecie właśnie ze względu na znakomity stosunek jakości do ceny i wspaniałe osiągi, które zapewniają ogromną przyjemność podczas jazdy.
Gdy spojrzymy na ten model harleya, od razu rzuca się w oczy zupełnie inna sylwetka maszyny. Nie jest rozłożysta, a bardziej zwarta – ze względu na opływową konstrukcję i masywność przypomina wręcz pocisk.
Do tego dochodzą takie elementy, jak na przykład hydroformowana rama rurowa, która wyglądem przypomina ramę kratową Ducati. Całość uzupełnia fakt, że zbiornik paliwa znajduje się pod siedzeniem.
Silnik był chłodzony wodą i miał podwójne krzywki. Ponadto jednostka napędzająca motocykli była testowana podczas badań w niemieckim ośrodku w Düsseldorfie, który wymagał od wspólnego produktu Harleya i Porsche nieprzerwanej jazdy przez niemal 500 godzin. Badania zakończyły się sukcesem – silnik nie zawiódł.
Wiemy już, że Porsche współpracowało przy produkcji Harleya-Davidsona V-Rod, jednak gdzie konkretnie widać największe zmiany, które wprowadził niemiecki koncern?
Sam projekt silnika pochodzi z wersji wyścigowej Harleya-Davidsona, a Porsche współpracowało przy pewnych unowocześnieniach. Podstawowa wersja V-Rod była wyposażona w silnik V-twin o pojemności 1131 cm3 i mocy 115 KM. W 2008 roku ta wersja została powiększona do 1250 cm3 i 125 KM.
Harley stworzył również wersję wyścigową. Nosiła nazwę V-Rod Destroyer. Ze względu na wysokie osiągi nie była dopuszczona do zwykłego ruchu drogowego – silnik o pojemności 1300 cm3 generował ponad 165 KM.
Zdj. główne: Sourav Mishra/pexels.com