Jak naprawić charczący głośnik w samochodzie? Czy to możliwe?
Gadżety i akcesoria
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jak naprawić charczący głośnik w samochodzie? Czy to możliwe?

Charczący głośnik w samochodzie potrafi doprowadzić do nie lada frustracji. Szczególnie jeśli przed nami jeszcze bardzo długa droga, której nie sposób pokonać bez dobrej muzyki. Sprawdź, jak możesz rozwiązać ten problem.

Przyczyny usterki głośników

Jeśli mamy problem z charczącym głośnikiem, należy znaleźć powód jego usterki. Pierwszą – i najczęstszą – przyczyną, którą powinniśmy wyeliminować, jest połączenie kablowe. Często mówi się, że „coś nie łączy” i jest to prawda. Zdejmij panel z drzwi i sprawdź, czy wtyczka nie wypadła z głośnika. Jest to bardzo częsty błąd montażowy, który na szczęście nietrudno naprawić.

Drugim powodem, dla którego nasz głośnik wydaje nieprzyjemne dźwięki, może być wykruszone zawieszenie membrany głośnika. Jeśli zawieszenie zostało zrobione z pianki poliuretanowej, po latach użytkowania auta, traci ono na jakości przez czynniki, takie jak zmiana temperatur lub wilgoć, i zaczyna się kruszyć. Wówczas głośnik charczy, ponieważ membrana porusza się luźno.

Zaobserwuj też, kiedy pojawiają się trzaski. Jeśli przy dużej głośności – jest to najprawdopodobniej wina słabego wzmacniacza w radiu, który może „nie nadążać” za mocą głośnika. Jeśli przy małej – problem leży raczej w głośniku.

Oprócz wspomnianego wcześniej sprawdzenia, czy wtyczka nie wypadła z głośnika, należy także zwrócić uwagę na to, czy głośnik nie został oblany wodą oraz czy jest odpowiednio przykręcony. 

Jak naprawić charczący głośnik?

Jeśli połączenie kablowe oraz przykręcenie głośnika są bez zarzutów, a charczenie nie zależy od poziomu głośności, można założyć, że problem tkwi w wykruszonym zawieszeniu membrany.

Mamy wówczas dwie możliwości – iść z tym do mechanika lub, chcąc zaoszczędzić pieniądze, spróbować dokonać takiej naprawy samodzielnie. W sklepach stacjonarnych, ale także w internecie bez problemu zakupimy zestaw naprawczy do membrany. Jego cena to około 30–60 złotych. 

W większości kompletów znajdziemy instrukcję, która krok po kroku przeprowadzi nas przez ten proces. Jeśli nie mieliśmy wcześniej doświadczenia z naprawą głośnika, najlepiej nie kupujmy produktu bez instrukcji. Oczywiście, to tylko jedna z rzeczy, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze zestawu. Inne, równie ważne (jeśli nie ważniejsze) atrybuty to:

  • sztywność zawieszenia membrany,
  • właściwa średnica membrany,
  • średnica cewki,
  • skok.

Po zakupie zestawu naprawczego do głośnika wstawiamy nową cewkę, zawieszenie i membranę. Dobrze sklejony głośnik nie powinien już wydawać nieprzyjemnych dźwięków.

Dlaczego warto samodzielnie naprawić głośnik?

Samodzielna naprawa głośnika na pewno będzie wymagała precyzji, uwagi i maksymalnego wykorzystania zdolności manualnych. Dobrze byłoby, żeby osoba naprawiająca miała wcześniej doświadczenie w majsterkowaniu. Niezbędna może również okazać się instrukcja obsługi dołączona do zestawu.

Mimo wszystko zdecydowanie bardziej opłacalne jest wykonanie naprawy na własną rękę niż wizyta u mechanika lub tym bardziej kupno nowych głośników. 

Oprócz ceny istnieją też inne, praktyczne powody, dla których lepiej naprawić membranę samemu. Zdarza się, że do niektórych aut głośniki nie są już produkowane. Warto więc spróbować domowej naprawy, aby nie przepłacać i nie musieć męczyć się z charczącymi dźwiękami podczas jazdy. W dodatku nabyte w tej sytuacji doświadczenie na pewno przyda się podczas innych napraw i prób majsterkowania.

Zdjecie główne: Scott Major/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

trzy × 4 =

Rekomendowane
Robert Lewandowski może mieć wiele aut, ale jeździć może tylko jedną marką. Jaką?
Robert Lewandowski może mieć wiele aut, ale jeździć może tylko jedną marką. Jaką?
Kontrakty zawodowych piłkarzy sprawiają, że fotografowie nie mogą złapać ich na korzystaniu z innych marek, niż te, które sponsorują zawodników lub kluby. Podobnie jest w przypadku Roberta Lewandowskiego. Polak musi korzystać z określonej marki telefonu komórkowego i jeździć jedną marką samochodu. Albo przynajmniej udawać.
Czym jeździ Kamil Stoch? Zaglądamy do garażu zwycięzcy TCS!
Czym jeździ Kamil Stoch? Zaglądamy do garażu zwycięzcy TCS!
GLA 45 AMG wyposażona jest w turbodoładowaną dwulitrową jednostkę napędową generująca moc rzędu 360 koni mechanicznych. Zdaniem ekspertów jest to najmocniejszy czterocylindrowy silnik na świecie.
Śmiertelny duet: Ferrari i ciężka noga. Drogocenne superauta nadają się jedynie na żyletki… [NAGRANIE]
Śmiertelny duet: Ferrari i ciężka noga. Drogocenne superauta nadają się jedynie na żyletki… [NAGRANIE]
Wielka moc to ogromna odpowiedzialność. Właściciele Ferrari będą musieli przesiąść się do miejskiego autobusu na najbliższe kilka miesięcy.
Ostatnie wpisy