Transport urobku czy materiałów budowlanych nie byłby możliwy, gdyby nie ogromne ciężarówki. Te najczęściej spotykamy w kopalniach, gdzie regularnie wywożą z nich materiały.
Niektóre modele są naprawdę ogromne, a świetnym tego przykładem jest ciężarówka BiełAZ 75710 uważana za obecnie największą na świecie. Poznaj jej wymiary, prędkość maksymalną i inne ważne informacje.
Największa ciężarówka świata, o której piszemy, została wpisana do księgi rekordów Guinnessa. Co ciekawe, nie dlatego, że jej gabaryty są tak ogromne, powodem tego była ładowność. Sama wywrotka waży dokładnie 360 ton, ale dysponuje ładownością rzędu 450 ton. W pełni załadowana ma masę do 810 ton. Co ciekawe, zachowuje przy tym rozkład 50/50, co oczywiście jest tutaj zasługą projektantów i inżynierów.
Skąd więc ciężarówka w księdze rekordów Guinnessa? Podczas jednej z prób, udało się na nią załadować materiał o masie dokładnie 503,3 tony. Do tej pory wynik ten był znacznie mniejszy, co za tym idzie, wozidło BiełAZ 75710 zostało samodzielnym liderem rankingu.
Przedstawmy kilka ważnych faktów dotyczących opisywanej ciężarówki. Przede wszystkim produkowana jest od 2013 roku w Białoruskich Zakładach Samochodowych. Rozstaw kół tego modelu to aż 8 metrów, konstrukcja oparta została na dwóch osiach. Mimo tego, że BiełAZ 75710 jest tak ogromny, jego promień skrętu wynosi zaledwie 31 metrów. Dlatego też znalazł zastosowanie na przykład w kopalniach odkrywkowych, gdzie każdego dnia załadowywane są na niego surowce o łącznej masie kilkuset ton.
Na uwagę zasługuje bez dwóch zdań napęd tej maszyny. Stanowią go dwa silniki diesla MTU DD16V4000 V16, uwaga, każdy o pojemności 65 litrów. Warto zaznaczyć, że te jednostki napędowe uruchamiane są niezależnie. Razem generują gigantyczną moc 4660 koni mechanicznych, co w porównaniu nawet z najmocniejszymi samochodami świata robi niesamowite wrażenie. Jak z momentem obrotowym? Maksymalny to 18626 Nm. Tak duże silniki wymagają odpowiedniego smarowania, dlatego przy wymianie oleju potrzebnych jest aż 550 litrów płynu!
Pewnie zastanawiacie się, ile BiełAZ 75710 pali? „Jedyne” 550 litrów oleju napędowego na godzinę pracy. Spokojnie, paliwa wystarczy mu na wiele godzin, bo w dwóch zbiornikach mieści się aż 2800 litrów. Inżynierowie pomyśleli jednak o oszczędności, gdy ciężarówka porusza się bez ładunku, jeden z silników automatycznie się wyłącza. Układ napędowy nie przenosi mocy bezpośrednio na osie pojazdu. Mamy tutaj do czynienia z hybrydą, gdzie oprócz silników spalinowych są dwa generatory prądu o mocy 3500 KW, to one zaopatrują w energię silniki napędzające koła.
BiełAZ 75710 to wozidło/wywrotka produkowane na Białorusi od 2013 roku przez Biełaruski Autamabilny Zawod. Za przeniesienie napędu odpowiada jednostka Siemens MMT500. Długość maszyny wynosi dokładnie 20,6 metra, szerokość 9,87 metra, a wysokość 8,26 metra. Prędkość maksymalna ciężarówki to 64 kilometry na godzinę, warto jednak zauważyć, że optymalna, gdy pojazd jest załadowany to 40 kilometrów na godzinę. To monstrum bez dwóch zdań robi wrażenie na zdjęciach!
Zdj. główne: Esteban Zapata/unsplash.com