Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Na pierwszy plan wysuwają się różnice w charakterze obu zawodów. Managerowie korporacyjni są odpowiedzialni za strategiczne decyzje, zarządzanie zespołem czy budowanie długoterminowych planów firmy, co czyni ich pracę wyjątkowo wymagającą. Niemcy z kolei zmagają się z kryzysem w sektorze transportu, gdzie praca kierowcy ciężarówki, choć często postrzegana jako mniej prestiżowa, wiąże się z ogromną odpowiedzialnością – przewożeniem towarów o dużej wartości, przestrzeganiem ścisłych norm bezpieczeństwa i radzeniem sobie z presją czasową.
Co więcej, zawód kierowcy wymaga także umiejętności technicznych, znajomości przepisów międzynarodowych, a czasem radzenia sobie z problemami mechanicznymi w trasie, co sprawia, że jest to wymagająca praca. Niemcy, jako jeden z największych rynków transportowych w Europie, szczególnie doceniają rolę kierowców ciężarówek, choć wciąż zmagają się z ich niedoborem i dyskusją na temat prestiżu zawodu. Różnice w zakresie obowiązków istnieją, ale czy powinny być wyznacznikiem tak dużej dysproporcji w wynagrodzeniach?
Zarobki kierowców CE różnią się w zależności od kraju, doświadczenia oraz rodzaju przewożonych towarów. W krajach takich jak Niemcy czy Holandia kierowcy międzynarodowi mogą zarabiać od 2 500 do 4 500 euro miesięcznie netto, z dodatkami za pracę w weekendy, nadgodziny czy transport materiałów niebezpiecznych (ADR). W Polsce widełki są niższe – od 6 000 do 12 000 zł brutto, choć polscy kierowcy pracujący za granicą często osiągają wyższe dochody dzięki dodatkom delegacyjnym.
Dla porównania, średnie zarobki managera średniego szczebla w korporacji w Niemczech wynoszą od 4 000 do 6 000 euro brutto miesięcznie, a w Polsce – od 10 000 do 18 000 zł brutto. Różnica w zarobkach między tymi dwoma zawodami, choć zauważalna, zaczyna się zmniejszać.
Odpowiedź brzmi: tak, ale zależy to od kilku czynników.
Niedobór kierowców w Europie – szacowany na setki tysięcy – sprawia, że firmy transportowe walczą o pracowników, oferując coraz wyższe stawki. W niektórych przypadkach wynagrodzenie kierowcy doświadczonego w międzynarodowym transporcie, zwłaszcza ADR, może dorównywać wynagrodzeniu managera średniego szczebla.
Kierowcy specjalizujący się w przewozie towarów niebezpiecznych, transportach ponadnormatywnych lub chłodniach często zarabiają znacznie więcej. Do tego dochodzą wysokie diety oraz premie za trasy długodystansowe, które dodatkowo podnoszą wynagrodzenie.
Wiele firm transportowych oferuje atrakcyjne bonusy za pracę w nietypowych godzinach, a także dopłaty za szybkie podejmowanie nowych zleceń. Kierowcy, którzy są gotowi na dłuższe trasy i intensywną pracę, mogą znacząco zwiększyć swoje dochody.
Oprócz wynagrodzenia, kierowcy coraz częściej mogą liczyć na pakiety benefitów: ubezpieczenie zdrowotne, programy emerytalne, a nawet premie motywacyjne za bezpieczną jazdę.
Dyskusja o zarobkach kierowców CE i managerów dotyka również kwestii wyboru kariery przez młodych ludzi. Perspektywa zarobków na poziomie managerskim przyciąga uwagę tych, którzy rozważają pracę w transporcie.
Kierowcy, choć narażeni na stres i trudy związane z rozłąką z rodziną, mogą dziś liczyć na stabilne zatrudnienie i rosnące wynagrodzenia. Dla porównania, aby zostać managerem, często wymagane są lata nauki i doświadczenia, podczas gdy kariera kierowcy jest dostępna szybciej, choć wymaga uzyskania odpowiednich uprawnień.
Zarówno kierowcy, jak i managerowie odgrywają kluczową rolę w swoich branżach, a ich wynagrodzenie powinno odzwierciedlać odpowiedzialność oraz trud włożony w wykonywanie obowiązków. W przyszłości wraz z automatyzacją transportu i dalszym rozwojem technologii, hierarchia płac w tych zawodach może się zmienić – ale na ten moment kierowcy ciężarówek mogą śmiało liczyć na wynagrodzenie, które jeszcze kilka lat temu wydawało się poza ich zasięgiem.