Artykuł sponsorowany
Układ chłodzenia jest jednym z najważniejszych elementów każdego auta. Od jego kondycji zależy to, jak długo samochód będzie sprawny. Sprawdź, jak dbać o układ chłodzenia, by wizyty u mechanika stały się rzadkością.
Każdy kierowca, przed wyruszeniem w dłuższą trasę, powinien sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak prawidłowo przeprowadzić taką kontrolę, a większość z nich zapomina o niej całkowicie. A przecież awaria układu chłodniczego może prowadzić nawet do zniszczenia silnika, a co za tym idzie, całkowitego zepsucia pojazdu.
W każdym silniku, w momencie jazdy dochodzi do gwałtownego zapłonu mieszanki paliwowej. Tego typu wybuchów w jednej sekundzie może być nawet kilkaset. Każdy z nich generuje ciepło, które nagrzewa blok silnika. Potrzebne jest więc stałe chłodzenie, by nie doszło do przegrzania.
W bloku każdego silnika znajdują się specjalne otwory, którymi może przepływać chłodziwo. Przez grube rury wydostaje się ono z motoru i trafia do chłodnicy, która w każdym samochodzie umieszczona jest tuż nad zderzakiem. Wiatrak ochładza płyn, który następnie trafia do środka silnika, by obniżyć temperaturę kolejnej porcji ciepła.
Układ chłodzenia działa przez cały czas pracy silnika. Już samo to pokazuje, że musi być on niezwykle wydajny. Konstruktorzy przy obliczaniu ilości ciepła, którą może rozproszyć chłodnica zazwyczaj pozostawiają nieduży margines, jednak i tak należy dbać o odpowiedni poziom płynu chłodzącego. W innym przypadku, silnik może się “zagotować”. Aby nie dopuścić do tego typu sytuacji, należy regularnie (raz w miesiącu lub nawet częściej), kontrolować poziom płynu. Pamiętaj, by podczas sprawdzania silnik był zimny, a pojazd stał na równym podłożu. Najlepiej przeprowadzać kontrolę po całonocnym postoju auta w garażu. Dla ułatwienia, możesz podświetlić ścianki zbiorniczka latarką. Poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy kreskami.
Jeśli podczas kontroli zauważysz, że płynu chłodniczego jest zbyt mało, koniecznie uzupełnij niedobór. Upewnij się, że silnik jest zimny, a następnie odkręć korek zbiorniczka i uzupełnij chłodziwo. Gotowe płyny chłodnicze doskonałej jakości znajdziesz w sklepie internetowym https://jd24.pl/. Dla pewności, możesz powtórzyć kontrolę na drugi dzień.
W podbramkowych sytuacjach, możemy uzupełnić zbiorniczek chłodzący wodą. Musi być ona destylowana lub demineralizowana. Zwykła kranówka może doprowadzić do wytrącenia się kamienia, który osadzi się w kanalikach i doprowadzić do korozji. Poza tym, przy niskich temperaturach, woda w układzie chłodzenia zamarznie i zwiększy swoją objętość, co z kolei może spowodować pęknięcie bloku silnika.
Czasem, w przypadku nagłej awarii, może dojść do gwałtownego wzrostu temperatury silnika podczas jazdy. W takiej sytuacji, należy jak najszybciej zatrzymać się i wyłączyć silnik, by jeszcze bardziej go nie nagrzewać. W przeciwnym razie może dojść do przegrzania i zatarcia silnika.
Fot.: Kate Ibragimova/unsplash.com