Legendarni konstruktorzy samochodów! O nich warto wiedzieć
Ludzie motoryzacji
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Legendarni konstruktorzy samochodów! O nich warto wiedzieć

W historii motoryzacji pojawiło się wielu pionierów, którzy wprowadzili rozwiązania często stosowane do dziś. Prawdopodobnie bez nich samochody nie byłyby takie jak teraz, a my czekalibyśmy na silnik Diesla czy benzynowy Nikolausa Otto. Chcesz poznać bliżej legendarnych konstruktorów? W takim razie przeczytaj o kilku z nich w artykule.

Rudolf Diesel i Nikolaus Otto – ojcowie silników spalinowych

Samochód stał się samochodem dopiero wtedy, gdy konie w zaprzęgach zastąpiono silnikiem. Pierwszym, czterosuwowym motorem spalinowym był ten wyprodukowany przez Niklausa Otto, ale przy pomocy Eugena Langena. Było to dokładnie w 1876 roku, a zasadę działania silnika nazwano cyklem Otta.

Inny niemiecki konstruktor pokazał światu projekt silnika wysokoprężnego, był to oczywiście Rudolf Diesel, od którego nazwiska wzięła się popularna nazwa samej jednostki. Tutaj ciekawostka, wynalazek Rudolfa oparty był w dużej mierze na tym polskiego konstruktora Jana Nadrowskiego. Niestety nasz rodak nie miał pieniędzy, aby opatentować swój twór. Wracając do Diesla, ten opatentował wynalazek w 1897 roku, ale ze względu na gabaryty jednostki, dopiero w 1936 roku udało się zmieścić silnik pod maską mercedesów.

Maybach i Daimler czy Karl Benz – kto był pierwszy?

Historia Maybacha i Daimlera bez dwóch zdań jest tą pierwszą. To oni w stworzyli jeden z pierwszych motocykli na świecie, było to w roku 1885. Rok później z kolei pierwszy spalinowy pojazd czterokołowy. Następnie dopracowali swoje dzieło, tak powstał zaawansowany technicznie automobil.

Benz może nie był pierwszym, który skonstruował taki pojazd, ale za to w 1894 roku opracował auto o nazwie Velo, które było pierwszym masowo sprzedawanym, zostało przekazane klientom w liczbie 1200 egzemplarzy. Na uwagę zasługuje tutaj także Blitzen, czyli z niemieckiego błyskawica. Auto miało 200 koni, 21,5 litra pojemności i rozpędzało się do 227 kilometrów na godzinę.

Panhard oraz Levassor – co można im przypisać?

Pan Rene Panhard oraz Emile Levassor także zasłynęli w świecie motoryzacji. Stworzyli wynalazki, które w dużej mierze stosowane są do dziś. Przede wszystkim silnik czterocylindrowy, wał korbowy, który go połączył z przekładnią, pedał sprzęgła, dźwignię zmiany biegów, chłodnicę, którą można było montować z przodu. Najważniejszy wynalazek to jednak pojazd z czterema kołami, silnikiem umieszczonym z przodu, który napędzał tylne koła z pomocą przekładni zębatej.

Armand Peugeot i Bracia Renault

Silniki Panharda oraz Levassora kupił francuski inżynier Armand Peugeot. Zdecydował się montować je w pojazdach własnej konstrukcji, tak zapoczątkował firmę, która do dziś sygnowana jest logiem ryczącego lwa. Kolejny francuski konstruktor, tym razem Louis Renault, także może się pochwalić wieloma wynalazkami. Ten samouk stworzył trzybiegową skrzynię przekładniową z przesuwnymi kołami zębatymi, zawdzięczamy mu także wał napędowy, dzięki czemu możliwe było napędzanie silnikiem tylnych kół, gdy ten znajdował się z przodu pojazdu.

To oczywiście tylko kilku najbardziej znanych i cenionych konstruktorów, warto poznać historię pozostałych.

Zdj. główne: Scott Umstattd/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*