Aby opisać Michaela Schumachera w sposób godny takiej legendy, potrzebne byłoby kilkaset, jak nie kilkaset tysięcy stron. Niemiec to prawdziwa ikona motorsportu i do dziś fani wspominają go jako najlepszego w historii.
Swój debiut w Formule 1 młody Michael Schumacher zawdzięcza gazowi łzawiącemu, a dokładniej temu, że został on użyty przez Bertranda Gachota, kierowcę zespołu Jordan, który przez ten fakt trafił do więzienia. Młody Niemiec został wybrany jako jego zastępstwo – jego agent zachwalał, że Schumacher zna tor, na którym miał zadebiutować, jak własną kieszeń. Mercedes zapłacił zespołowi 150 tysięcy dolarów.
W rzeczywistości jako kierowca Schumacher pojawił się tam pierwszy raz i mimo tego udało mu się zdobyć siódme, najwyższe w sezonie dla zespołu miejsce w kwalifikacjach. Niestety nie ukończył wyścigu przez awarię sprzęgła.
Dobra postawa zaowocowała jednak stałym kontraktem z Benettonem. W barwach tej ekipy Schumacher wygrał swój pierwszy wyścig podczas Grand Prix Belgii w 1992 roku, zajął wtedy trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców. Prawdziwy geniusz pokazał dopiero dwa lata później.
Schumacher w sezonie 1994 wygrał pierwsze sześć z siedmiu wyścigów, z czego w Grand Prix Hiszpanii zajął drugie miejsce pomimo awarii skrzyni biegów. Potem doszło jednak do wielu kontrowersji, gdyż Niemiec był dwukrotnie dyskwalifikowany z wyścigu, otrzymał kary zawieszenia na różne rundy, a do ostatniej rundy przystępował jedynie z punktem przewagi nad Damonem Hillem.
Schumacher zdobył jednak tytuł, gdyż po popełnieniu błędu przy powrocie na tor zderzył się z próbującym go wyprzedzić Hillem. Wyeliminowało to obu kierowców z wyścigu, a Schumacher stał się tym samym pierwszym w historii Niemcem z mistrzowskim tytułem. Zdobył go również rok później, lecz tym razem z aż 33-punktową przewagą nad Hillem.
Michaela Schumachera znamy jednak przede wszystkim z ery w Ferrari, która rozpoczęła się w 1996 roku – lecz początki nie były proste, czekała go żmudna i czasochłonna praca. Dopiero w latach 2000–2004 zaczął dominować w wyścigach. Wygrał w tym czasie wszystkie 5 tytułów, a zagrożony mógł się poczuć jedynie w sezonie 2003, gdy rywalizował z Kimim Raikkonenem oraz Juanem Pablo Montoyą.
W latach 2005–2006 Schumacher musiał jednak uznać wyższość młodego Fernando Alonso, który zdobył swoje dwa pierwsze i do tej pory jedyne tytuły mistrzowskie. W sezonie 2006 Niemiec ogłosił koniec kariery.
Schumacher zszokował wszystkich powrotem do Formuły 1 w 2010 roku. Został wtedy zatrudniony przez debiutujący zespół Mercedesa u boku Nico Rosberga i pomagał w budowie fundamentów pod ekipę, która okazała się jedną z najbardziej dominujących w historii – zdobyli 8 tytułów wśród konstruktorów i 7 wśród kierowców, gdyż hegemonię ekipy z Brackley udało się przerwać Maxovi Verstappenowi.
Aktualnie nie wiadomo, co się dzieje z Schumacherem, gdyż informacje na temat jego stanu zdrowia – po tragicznym wypadku na nartach w 2013 roku – są ściśle tajne. Jedno jest pewne: Michael ma wsparcie od całego świata motorsportu.
Zdj. główne: Luis Jose Torrealba/unsplash.com