Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Pierwsza próba Mazdy wprowadzenia na rynek amerykański samochodu elektrycznego okazała się klapą. MX-30 miał zasięg zaledwie 160 km i był oferowany wyłącznie w Kalifornii, wytrzymując zaledwie dwa lata modelowe. Chociaż japoński producent samochodów nie przedstawił jeszcze swoich planów dotyczących kolejnych modeli elektrycznych na rynek amerykański, na salonie samochodowym w Pekinie Mazda zaprezentowała nowy elektryczny sedan przeznaczony dla Chin. Nazywa się EZ-6 i wygląda jak reinkarnacja benzynowego sedana Mazda 6, który zniknął z rynku po 2021 roku.
EZ-6 został opracowany w ramach joint venture z chińskim producentem samochodów Changan i trafi do sprzedaży w Chinach pod koniec tego roku. Elektryczny sedan wyróżnia się eleganckim nadwoziem i dynamiczną sylwetką, z długimi, smukłymi reflektorami przechodzącymi w szeroką, kwadratową atrapę chłodnicy. Na całej szerokości tylnej części auta przebiega pas świetlny, ale zachowano też charakterystyczne dla Mazdy okrągłe elementy przypominające oczy. Nad tylnymi światłami istnieje możliwość wysunięcia ruchomego spojlera, który ma poprawiać stabilność przy dużych prędkościach. EZ-6 jest o kilkadziesiąt milimetrów dłuższy od ostatniego sedana Mazda 6.
Jeśli szukasz godnego zaufania auta z chin możesz poszukać porady wśród sprawdzonych przewoźników.
Wnętrze EZ-6 najwyraźniej wykonano z wysokiej jakości materiałów i wyposażono w duży, 14,6-calowy centralny ekran dotykowy wraz z 10,2-calowym cyfrowym panelem sterowania. Konsola środkowa ma prosty design z bezprzewodową ładowarką, dwoma uchwytami na kubki i elegancką drewnianą okładziną, która jest również obecna wokół przycisków sterowania szybami w każdych drzwiach. Tylne siedzenie wyposażone jest w parę nawiewów i sterowanie klimatem obsługiwane gestami, a system multimedialny obsługuje sterowanie głosowe i gestami.
O układzie napędowym EZ-6 nie podano zbyt wielu szczegółów, ale wiadomo, że jest on tylnonapędowy, co sugeruje obecność jednego silnika elektrycznego umieszczonego z tyłu. Mazda deklaruje rozkład masy 50/50 i informuje, że EZ-6 wykorzystuje przednie zawieszenie typu McPherson i tylne wielowahaczowe. Oprócz wersji elektrycznej Mazda będzie sprzedawać EZ-6 również jako hybrydę typu plug-in, choć nie podano żadnych szczegółów na temat silnika pomocniczego. Mazda szacuje zasięg wersji elektrycznej na około 600 km, a hybrydy typu plug-in na prawdopodobnie około 1000 km na jednym baku paliwa. EZ-6 jest również wyposażony w „inteligentny system parkowania”, którym można sterować głosem, nawet gdy właściciel znajduje się poza samochodem.
Mazda zaprezentowała również elegancki koncept crossovera o nazwie Arata, który według firmy pod koniec 2025 roku trafi do produkcji na rynek chiński jako drugi samochód elektryczny Mazdy. O układzie napędowym nic nie wiadomo, ale Arata wyróżnia się pięknym wyglądem ze smukłymi reflektorami, zaślepioną atrapą chłodnicy i masywną ściętą tylną słupkiem.
Chociaż Arata jest bez wątpienia stylowym crossoverem, znacznie bardziej rozczarowuje nas myśl, że sedan EZ-6 prawdopodobnie pozostanie ekskluzywny dla rynku chińskiego. Bądźcie na bieżąco!