Grill w BMW – zobacz, jak zmieniał się przez lata
Ciekawostki
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Grill w BMW – zobacz, jak zmieniał się przez lata

Od aerodynamicznego grillu w kształcie “nerki” do futurystycznej stylistyki w BMW serii 4. Zobacz, jak zmieniał się przez lata grill w BMW.

(fot. unsplash.com)

Charakterystyczny kształt grillu to jeden z najbardziej rozpoznawalnych cech samochodów tej marki. Do takiego stopnia, że trudno nam wyobrazić sobie model BMW bez charakterystycznych podwójnych otworów przed maską. 

Począwszy od roku 1933, znak rozpoznawczy BMW ulegał wielu zmianom projektowym. Także i dziś, projektanci szukają coraz bardziej wyszukanych sposobów na zmianę stylistyki BMW i na zawsze zapisać się w bogatej historii motoryzacji.

Zacznijmy od początku – kto jest odpowiedzialny za ten wszędobylski trend BMW?

Chłodnica BMW 303

(fot. By Stahlkocher – Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1952608)

W tym miejscu warto wspomnieć o historycznym fakcie – kiedy w roku 1933 powstało BMW 303 charakterystyczny kształt otworów z przodu maski był usprawnieniem czysto technicznym – mającym na celu usprawnić aerodynamiczność legendarnego modelu.

Projektant Fritz Fielder wykorzystał do tego celu wyprofilowany kształt chłodnicy. To właśnie Fielder zapoczątkował unikatowy trend w świecie motoryzacji. Przez lata kształt tego elementu ulegał zmianom dotyczącym wysokości, szerokości, kształtu czy umiejscowienia na karoserii BMW, jednak faktem jest, że jedno szybkie spojrzenie na ten element samochodu wystarczy, by ocenić czy dany samochód należy do niemieckiej stajni. 

Przełomowy model 328

BMW 328 jest jednym z samochodów, które zadecydowały o światowym sukcesie marki. To wszystko możliwe było tylko i wyłącznie dzięki fenomenalnym osiągnięciom na torze tego legendarnego modelu.

(fot. By Lothar Spurzem – Spurzem, CC BY-SA 2.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4053459)

Stylizacja maskownicy z tego modelu zyskała światową sławę będąc wyposażeniem innego pojazdu – luksusowego BMW 327. Projektanci potrzebowali kilku lat, by zdecydować się na redukcję rozmiaru tego elementu w BMW 503. 

BMW 507

(fot. Par Arnaud 25 — Travail personnel, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=60571416)

W roku 1956 światło dzienne ujrzało BMW 507. Również w tym przypadku nowy model oznaczał nową stylistykę. 507, jako spektakularna wyścigówka zaprojektowana przez Albrechta von Goertza, wyposażona była w parę krótkich, lecz szerokich otworów, które pełniły ważną funkcję w przedniej stylistyce pojazdu.

Co ciekawe, projektanci BMW Z8 postanowili wrócić do korzeni i przywrócili legendarny kształt maskownicy. Zespół BMW zadbał o unowocześniony look. 

Okres stopniowej ewolucji

W ostatnich latach projektanci marki wprowadzili kilka poprawek, m.in. poziome linie, które łączą lampy przednie z grillem. Łatwo zauważyć tę zmianę w BMW serii 3, serii 5 czy serii 8. Co więcej, BMW i3 zmniejszyło rozmiar maskownicy z powodu braku konieczności dostarczania powietrza do silnika. Przez ostatnie 20 lat niewiele zmieniło się w stylistyce grillu BMW. Próżno szukać tutaj ekscytujących rozwiązań czy awangardy. Jednakże, od czasu do czasu, niemiecka marka eksperymentuje, wypuszczając na rynek niecodzienne modele. 

(fot. By Vauxford – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73866430)

Neoklasycyzm

Przykładem szalonych eksperymentów są, m.in. BMW M1, Z1 czy pierwszej generacji BMW serii 8. To właśnie te modele były królikiem doświadczalnym niemieckiego koncernu. Trzeba przyznać, że efekty tych działań, choć ciekawe, nie przypadną wszystkim do gustu. 

(fot. By Mr.choppers – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=81569096)

Renaissance

Ostatnie lata to okres renesansu dla koncernu BMW. Zaczynając od BMW 3.0 CLS Hommage z roku 2014, przez BMW Vision Next 100 z roku 2016 i kończąc na tegorocznym BMW Concept i4,  możemy zauważyć powracający, wiekowy trend znany z BMW 303. Krok po kroku projektanci BMW wracają do historycznych kształtów charakteryzujących się wyższą maskownicą. Wiemy też, że wygląd BMW Concept i4 jest bardzo bliski wyglądowi w salonach na całym świecie.

(fot. By Mr.choppers – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=81580243)

Modele koncepcyjne BMW z przełomu lat 2017-2018 ukazują eksperymentalne pomysły projektantów marki, których myślą przewodnią jest pozbycie się linii pomiędzy dwoma otworami maskownicy. Łatwo zauważyć tę zmianę w BMW Vision Dynamics z roku 2017, BMW Vision iNEXTmczy BMW Concept iX3 z roku 2018. 

(fot. By Matti Blume – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=68961627)

Trudno przewidzieć wygląd maskownicy w modelach BMW za 50 lat, jednak pewne jest to, że ten unikatowy na skalę światową element nadal będzie grał pierwsze skrzypce dla projektantów tejże marki. 

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Ekologiczne i wytrzymałe nawierzchnie żywiczne – praktyczne rozwiązania dla przemysłu i biznesu
Ekologiczne i wytrzymałe nawierzchnie żywiczne – praktyczne rozwiązania dla przemysłu i biznesu
Odkryj zalety ekologicznych i wytrzymałych nawierzchni żywicznych, przynoszących korzyści zarówno przemysłowi, jak i biznesowi. Dowiedz się, dlaczego są praktycznym rozwiązaniem w dzisiejszym świecie.
Jakie akcesoria potrzebne są do dźwignic?
Jakie akcesoria potrzebne są do dźwignic?
Zastanawiasz się, jaki pomocniczy osprzęt dźwignic może Ci się przydać? Sprawdź propozycje przygotowane przez redakcję.
Latający samochód istnieje?! AirCar pokona 100 kilometrów w pół godziny i samodzielnie wróci do domu
Latający samochód istnieje?! AirCar pokona 100 kilometrów w pół godziny i samodzielnie wróci do domu
Maksymalna prędkość w powietrzu wynosi 170 km/h, jednak to wystarczająco dużo, by w niezwykle sprawny sposób przedostać się z... jednego lotniska na drugie.
Ostatnie wpisy