TOP 10 oryginalnych pojazdów polskiej produkcji, które nie zostały uwzględnione w sprzedaży
Poczciwy Maluch, Syrenka czy Polonez to owoce polskiego przemysłu motoryzacyjnego, które zasłynęły nie tylko w naszym kraju. Jednak są również pojazdy, o których wiele się nie mówi, bo nigdy nie weszły do sprzedaży. Poznaj 10 polskich prototypów mogących podbić rynek, gdyby tylko zostały uwzględnione w ofertach producentów.
FSO Polonez Long
Tak nazwano prototyp przedłużonego Poloneza, który, co ciekawe, miał trzy pary drzwi. Zbudowany został w 1979 roku. Powstał on na bazie tradycyjnego modelu, wydłużono jednak dach, podłogę i dodano dwa siedzenia. Zwiększyła się masa pojazdu i oczywiście długość, mimo to silnik pozostał ten sam.
Fiat 125p Cabrio
Wyjątkowy Fiat 125p Cabrio, który został zaprezentowany w 1974 roku. Nadwozie z dwoma drzwiami, dach wykonano z brezentu, chował się za tylnymi siedzeniami. Cała konstrukcja prezentowała się naprawdę ciekawie i bardzo szkoda, że nigdy nie mieliśmy okazji zobaczyć go na drogach.
FSM Beskid
Polski samochód koncepcyjny, który został zaprezentowany na początku lat 80-tych. Prace rozpoczęto w 1981 roku, za sprawą inżyniera Wiesława Wiatraka. Niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,29 to coś, co wyróżniało ten model.
FSO Wars
Kompaktowy samochód osobowy, który miał zastąpić Fiata 125p. Stał w gamie obok Poloneza, miał niskie zużycie paliwa i niezłożoną konstrukcję. Napędem był silnik o mocy 54, konkurent dla Volkswagena Golfa II czy Łady Samary.
FSO Ogar Coupe
Sportowy samochód z charakterystycznymi, elektrycznie chowanymi reflektorami. Pojazd wykonano z laminatu, silnik miał moc 82 koni mechanicznych. Konstrukcja powstała na bazie płyty podłogowej malucha.
FSO 1100 Coupe
Samochód, który bez dwóch zdań przypominał kultowe Lamborghini. Mimo to był to pojazd osobowy z wieloma elementami od Fiata 125p. We wnętrzu tego modelu znalazły się dwa kubełkowe fotele, z tyłu z kolei kanapa. Maksymalna prędkość tego samochodu wynosiła dokładnie 140 kilometrów na godzinę.
Mały Fiat Kombi
Tym razem konstrukcja, która przypomina samochód, jakim poruszał się kultowy Jaś Fasola. Maluch, ale przedłużony, bo w wersji kombi. Miał dłuższe drzwi z przodu, wciąż jednak tylko jedną parę. Bagażnik z tyłu otwierał się do góry i miał imponującą pojemność 500 litrów. Przy złożonych fotelach tylnych całe 1000 litrów!
Syrena 110
FSO Syrena 110 miał być samochodem osobowym, jednym z pierwszych hatchbacków na świecie! Auto miało mieć nowoczesne, samonośne nadwozie w wersji 3-drzwiowej. Wewnątrz mogły komfortowo podróżować cztery osoby. Pojemność bagażnika w tym przypadku wynosiła 350 litrów. Wykonano około 20 sztuk tego samochodu, a następnie całkowicie porzucono projekt.
FSO Syrena Laminat
Prototyp 5-osobowego samochodu z nadwoziem z laminatu. W tym modelu znalazło się także nowocześniejsze wnętrze w porównaniu do innych Syrenek. Największą ciekawostką jest oczywiście cała konstrukcja nadwozia wykonana ze wspomnianego materiału, który znalazł się nawet w nazwie pojazdu.
Syrena Sport
Kolejny sportowy samochód, Syrena Sport. Projektantem był inżynier Stanisław Łukaszewicz. Za projekt nadwozia z kolei odpowiedzialny był Cezary Nawrot. Zastosowano tutaj 4-suvową jednostkę typu boxer o mocy 35 koni mechanicznych. Bez dwóch zdań jest to jeden z najpiękniejszych modeli, jakie zaprojektowano w Polsce.
Zdj. główne: Mateusz Suski/unsplash.com
Polecamy również