• 02 lutego 2023
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i promocja
automission
Automission
  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
    • Samochody
    • Motocykle
    • Inne
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
    • Pojazdy gwiazd
    • Moda i styl
    • Ciekawostki
  • Instamoto
automission
NOWOŚCI
  • Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
  • Wyzwania w zarządzaniu flotą samochodową
  • Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
  • Jak serwisować auto?
  • Automission
  • /
  • Ludzie motoryzacji
  • /
  • Janusz Kulig – talent zatrzymany przez pociąg…
Ludzie motoryzacji Jakub RepetowskiJakub Repetowski 26 sierpnia 2022 308
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Janusz Kulig – talent zatrzymany przez pociąg…

dimitrisvetsikas1969/pixabay.com

Urodzony w Łapanowie w roku 1969 Janusz Kulig zmarł śmiercią tragiczną w Rzezawie na przejeździe kolejowo-drogowym w roku 2004. Przeżył tylko 35 lat, na swoim koncie miał między innymi trzy mistrzostwa Polski. To bez dwóch zdań rajdowiec z ogromnym talentem, który niestety przedwcześnie zakończył swoją karierę.

Najważniejsze informacje o Januszu Kuligu

Janusz Kulig urodził się 19 października 1969 roku w małopolskiej wsi Łapanów. Spokojna okolica, lasy i pasja, która zmieniła wszystko. Chodzi oczywiście o zamiłowanie do szybkich samochodów. Janusz już jako mały chłopiec nie krył się z tym, że auta są dla niego wszystkim. Młodzieńczy zapał i chęć ujarzmiania potężnych silników po najtrudniejszych trasach świata nie osłabły. Nasz dzisiejszy bohater każdą wolną chwilę poświęcał treningom, aby wkrótce stać się mistrzem Polski. Na początku jednak ćwiczył podkręconym do granic możliwości maluchem, jeżdżąc po okolicznych lasach, aby na końcu swojej drogi przenieść się do włoskiego Fiata, którego miał zostać kierowcą fabrycznym. Niestety bardzo burzliwą karierę i potencjalną wyjątkową pracę przerwała bezsensowna śmierć na przejeździe kolejowym 13 lutego 2004 roku w Rzezawie koło Bochni. Janusz osierocił dwie córki i pozostawił żonę. 

Bogata kariera rajdowa

Kariera Janusza Kuliga naznaczona była licznymi zwycięstwami. Już jako nastolatek sięgał po puchary i medale za wygrane na niższych szczeblach. Prawdziwy przełom i sukces przydarzył się jednak w roku 1997, kiedy to po raz pierwszy w karierze został mistrzem Polski w rajdach samochodowych. Kolejne triumfy miały miejsce w roku 2000 i 2001. Był także dwukrotnym wicemistrzem Polski w 1998 i 1999. Został także wicemistrzem Europy w 2002, mistrzem Europy Centralnej w 1998 i 1999 roku oraz mistrzem Słowacji z roku 2001. Startował także w jedenastu eliminacjach do mistrzostw świata. 

Kontrakt, który nigdy nie został podpisany

Janusz mógł zrobić porywającą karierę jako kierowca fabryczny we włoskim Fiacie. Jak opowiadał później jego ojciec, tuż przed śmiercią Janusz otrzymał kontrakt do podpisania – tak niewiele brakowało, a jak to się skończyło, wszyscy wiemy. Tata rajdowego mistrza Polski opowiadał także ciekawą anegdotę na temat jego „rozmowy o pracę”. Januszowi dano dwa fiaty punto do przetestowania. Wsiadł do pierwszego i po przejechaniu kilkudziesięciu metrów wysiadł, powiedział, że tym nie da się jeździć. Drugim modelem przejechał okrążenie, wrócił do Włochów, powiedział, co trzeba poprawić i że jeśli to zostanie zrobione, mogą podpisywać kontrakt. Włosi, co ciekawe, przystali na to bez najmniejszych kłopotów.

Dokumenty nie zostały podpisane, Janusz stracił szansę na rozpoczęcie nowego życia w nieco innej roli. Wszystko za sprawą jednego błędu ludzkiego, jakiego dopuściła się dróżniczka, która nie spuściła zapory i nie uruchomiła sygnalizacji świetlnej. W prowadzonego przez Janusza fiata stilo uderzył pociąg pospieszny „Ślązak” pędzący ponad 100 kilometrów na godzinę. Ku czci rajdowego mistrza Polski powołano do życia Stowarzyszenie Pamięci Janusza Kuliga. Rok po jego śmierci odsłonięto tablice upamiętniające jego śmierć. 

Zdj. główne: dimitrisvetsikas1969/pixabay.com

Janusz Kulig, mistrz Polski, sporty motorowe
Poprzedni wpisSkup aut czy naprawa - co zrobić z autem po wypadku? Następny wpisOlej ceramiczny – środek o znakomitych właściwościach smarnych
Jakub Repetowski
Jakub Repetowski (editor)

Uwielbia motoryzację i chłonie wszystkie informacje na jej temat. Jego miłość do samochodów jest tak wielka, jak uwielbienie do książek i gór – tu na wycieczki zabiera całą rodzinę. Copywritingiem zajmuje się od ponad dwóch lat.

Polecamy również

Habeed Hameed/Wikimedia Commons
Ludzie motoryzacji

Bernie Ecclestone – kontrowersyjna legenda motoryzacji

15 listopada 2022
Scott Umstattd/unsplash.com
Ludzie motoryzacji

Legendarni konstruktorzy samochodów! O nich warto wiedzieć

8 lipca 2022
Ludzie motoryzacji

Jak ludzie motoryzacji wspierają Ukrainę? Zobacz sam!

5 kwietnia 2022

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
  • Wyzwania w zarządzaniu flotą samochodową
  • Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
  • Jak serwisować auto?
  • Mobilne zabawki dla dzieci – najciekawsze inspiracje

Kategorie

  • Motonews
  • Wyjątkowe pojazdy
  • Ludzie motoryzacji
  • Eventy i targi
  • Lifestyle
  • Instamoto

Automission.pl – Twój portal o niezwykłych pojazdach, gwiazdach i ciekawostkach z branży motoryzacyjnej!

Wydawca
Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Nasze serwisy: motole.pl, mototeams.pl, trans-moto.pl, teamuto.pl, carsio.pl, beautyride.pl, startmoto.pl, tuningster.pl, onetrace.pl

Ostatnie wpisy

Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
02 lutego, 2023
Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
31 stycznia, 2023

Najpopularniejsze

Jak są skonstruowane łożyska ślizgowe
02 lutego, 2023
Jak dbać o układ chłodzenia w aucie?
31 stycznia, 2023

Kategorie

Motonews

Wyjątkowe pojazdy

Ludzie motoryzacji

Eventy i targi

Lifestyle

Instamoto

Automission.pl © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności